Ambona w kościele ewangelickim w Ustroniu |
Do kazań zalicza się wypowiedzi ustne wygłaszane z ambon kościelnych
oraz drukowane w zbiorach postyll i w czasopismach luterańskich. W refleksji
teologicznej ks. prof. Jerzego Gryniakowa zadaniem kazania jest niesienie
pociechy ludziom diaspory, podobnie jak było w czasach pierwszych
chrześcijan, konfesyjne umacnianie ich wiary, misyjne i ewangelizacyjne
oddziaływanie. Duchowny podkreśla, iż ewangelickie kazanie jest
biblijne, jego podstawą jest Słowo Boże zawarte w
księgach Starego i Nowego Testamentu.
W „Zwiastunie” kazania zamieszczane są w cyklu tematycznym „Spotkanie
ze Słowem Bożym” wprowadzonym na łamy periodyku w 1993 roku. Nie oznacza to, iż
kazanie na łamach „Zwiastuna” pojawiło się w podanym roku (w 1993 r. uporządkowano
treści pisma w działy (cykle), którym przydzielono konkretne treści). Kazania
są formą wypowiedzi systematycznie zamieszczaną w tym periodyku od pierwszego
numeru w 1946 r.
Uwzględnienie roku kościelnego
pozwala za pomocą kazań objaśnić zbawcze dzieło Boga wraz z zagadnieniami
eschatologicznymi. Kazania pisane są według wyznaczonych tekstów biblijnych,
tj. perykop, fragmentów księgi biblijnej przeznaczonych do odczytania i następnie
objaśnienia w czasie nabożeństwa. W „Zwiastunie” perykopy kazań niedzielnych
pokrywały się z datą ukazania się dwutygodnika.
Tabela 17. Zestawienie ilościowe kazań i rozważań w
„Zwiastunie”
Forma |
1991-2000 |
2001-2011 |
Kazania |
208 |
33 |
Rozważania |
86 |
424 |
Źródło:
obliczenia własne
Porównując te dwa dziesięciolecia (tabela 17) zauważa się, iż w latach 1991-2000 kazania ilościowo
przeważały nad rozważaniami, zaś w następnym dziesięcioleciu, tj. w latach
2001-2011, proporcje odwróciły się na korzyść rozważań. Z całą pewnością
wiązało się to z wprowadzeniem zmian do redagowania „Zwiastuna Ewangelickiego”, które m.in. polegały na wprowadzeniu
krótszych form wypowiedzi i na publikowaniu dwóch jednostronicowych rozważań
przygotowywanych w oparciu o teksty wygłaszane przez księży na antenie Radia
Katowice, Tygodnia Powszechnej Modlitwy i Jedność Chrześcijan i inne, o czym
informowała adnotacja zamieszczona pod rozważaniem, np. nr 3 z 2002, s. 5.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz