Ks. Jan Gross pozostawił bogaty dorobek pisarski. Składa się on z prawie 400 artykułów opublikowanych w czasopismach kościelnych zarówno luterańskich jak i katolickich. To również oprawione rękopisy kazań oraz wydruki komputerowe artykułów i kazań, które pisał do końca życia, nawet wtedy, gdy stan zdrowia nie pozwalał mu czynnie odprawiać nabożeństw. Pisał swoje przemyślenia na wyznaczone niedzielne perykopy, przesyłał je swoim znajomym, a także księżom tym, którzy dopiero rozpoczęli pracę w Kościele i tym starszym również.
Po latach z nostalgią
wspominam tamten czas. W pamięci mojego komputera do dzisiaj znajduje się
katalog zatytułowany „Gross Jan Ksiądz”, w którym zapisane są wszystkie teksty i zdjęcia nadsyłane przez ks. Jana Grossa. Zajrzałam tam przy okazji rocznicowego
wspomnienia. Moją uwagę zwrócił tekst o Sakramencie Komunii Świętej, którego
fragmenty poniżej cytuję:
Ks. Jan Gross
LUTERAŃSKA NAUKA O EUCHARYSTII
W teologii luterańskiej „Sakrament to obrzęd
święty ustanowiony przez samegoJezusa Chrystusa, w którym pod widzialnymi
znakami udzielana jest niewidzialna łaska Boża.”
Na pytanie: „Co to jest Sakrament Ołtarza?”,
ks. dr Marcin Luter w swoim Małym Katechizmie odpowiada: „Jest to prawdziwe
ciało i prawdziwa krew Pana naszego Jezusa Chrystusa, pod chlebem i winem
nam chrześcijanom do spożywania i picia przez samego Chrystusa ustanowione.”
Luter ani na chwilę nie wątpił, że w tym Sakramencie jesteśmy uczestnikami
prawdziwego ciała i krwi Chrystusa, że w nim realnie, substancjalnie i
rzeczywiście obecny jest ukrzyżowany i zmartwychwstały Jezus Chrystus. Dla
Lutra i dla jego współwyznawców „w”, „z”, „pod”
postaciami chleba i wina jest obecny prawdziwie, realnie i substancjalnie Jezus
Chrystus ukrzyżowani i zmartwychwstały. On w Wieczerzy Świętej jest obecny nie
tylko subiektywnie we wierze, ale także obiektywnie w chlebie i winie. Z
istniejących w starożytnym Kościele dwóch nauk o Eucharystii – „transsubstancjacji”
i „konsubstancjacji”, Kościół katolicki na soborze laterańskim w roku
1215 przyjął naukę o transsubstancjacji, a luteranizm przyjął naukę o
konsubstancjacji.
Na tej podstawie Kościół luterański naucza w
Dużym Katechizmie: „W sprawie transsubstancjacji (przemiany substancji
elementów) w ogóle nie bierzemy pod uwagę sofistycznego, chytrego wymysłu,
dzięki któremu zmyślają, że chleb i wino wyzbywają się chytrego zatracają swoją
naturalną substancję i że zachowuje się tylko kształt i barwa chleba, a nie
pozostaje on chlebem prawdziwym. Bardzo dobrze, bowiem zgadza się z Pismem św.
to, że chleb jest obecny i nim pozostaje, jak sam Paweł to określa:
"Chleb, który łamiemy" (I Kor.10,16), i dalej: "Tak niechaj je z
chleba" (I Kor. 11,28).”
Oczywiście księgi wyznaniowe luteranizmu mocno
podkreślają konieczność udzielania wszystkim Eucharystii pod dwiema postaciami,
jak ją ustanowił Chrystus i nakazał: „Pijcie z niego wszyscy.” Dogmatyka
luterańska, zwłaszcza Chrystologia naucza, że na podstawie nauki o „Ubiquitas
Corporis Christi” – „wszechobecności ciała Chrystusowego”, ciało Chrystusa
jest wszechobecne, a więc także w chlebie i winie poświęconym Słowem Chrystusa
wypowiedzianym w Wieczerniku, które wypowiada z rozkazu i w miejsce Chrystusa,
jako „repesentant Christi personam” (Apologia Konfesji Augsburskiej art.
VII pkt 28.), a więc ustanowiona przez Kościół poprzez modlitwę do Ducha
Świętego i włożenie rąk biskupa osoba (powołana „rite vocatus”). (…)
CZYM JEST DLA LUTERAN EUCHARYSTIA?
Ona odnawia wspólnotę z ukrzyżowanym i
zmartwychwstałym Chrystusem, jest zapewnieniem życia wiecznego, daje
odpuszczenie grzechów i zbawienie, ale też jest Sakramentem, który odnawia
wspólnotę pomiędzy braćmi i siostrami Jezusa Chrystusa (Ew J 6,53-57).
Eucharystia jest Wieczerzą jedności pomiędzy poszczególnymi wierzącymi, a całym
Kościołem. Dlatego nigdzie podział Kościoła nie jest tak boleśnie odczuwalny
jak właśnie podczas wspólnej Komunii Świętej. Dla luteran Sakrament ten „daje
przedsmak życia wiecznego, a (…) przeszłe i przyszłe wydarzenie zbawcze staje
się dla nas teraźniejszością.”
Dlatego w luterańskiej liturgii eucharystycznej
często wypowiadane są słowa jednej z 15 modlitw eucharystycznych: „Prosimy
Cię: Poświęć nas sobie na własność, zachowaj w jednomyślności i braterstwie, w
pokorze i cierpliwości. Buduj Kościół Swój, jedyny, święty, powszechny,
zgromadź w nim wiernych ze wszystkich stron świata i ze wszystkich narodów, i
daj nam oglądać jasność oblicza Twego na wieki, gdy powtórnie do nas
przyjdziesz. Przemija, bowiem świat, ale trwa Królestwo Twoje na wieki. Dlatego
prosimy: Przyjdź rychło, Panie!” (…)
W Konfesji Augsburskiej jest, bowiem napisane: „Kościoły
nasze uczą o Wieczerzy Pańskiej, że ciało i krew Chrystusa są prawdziwie obecne
i rozdzielane spożywającym obecnego w Wieczerzy Pańskiej; inaczej nauczających
odrzucają.” Dopuszczeniem do Eucharystii jest konfirmacja lub konwersja
(przyjęcie do wspólnoty Kościoła), choć teologicznie jest nim niewątpliwie Chrzest
święty. (…)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz