Lata pięćdziesiąte XX wieku. Cz. 2
Historię Kościoła trudno oddzielić od historii politycznej kraju.
Ustrój socjalistyczny, jaki Polska przyjęła po II wojnie światowej odbił się
niewątpliwym piętnem na życiu KE-A w PRL. Jego działalność w znacznym stopniu
została podporządkowana siłom politycznym, które uniemożliwiały osiągnięcie
pełnej autonomii i rozwinięcie własnego stylu. Stało się tak na wskutek opcji
przyjętej przez państwo polskie w 1944 r., którego polityka wyznaniowa dążyła
do totalnego objęcia Kościoła swoim nadzorem. Zadania te spełniać miał, m.in.
wspomniany już w cz. 1, UdSW. Wśród stosowanych form działania znajdowały się
różne środki przymusu administracyjnego, represje, podporządkowania spraw
personalnych, ograniczenia stanu posiadania, przymuszanie do ogłaszania na
łamach mediów kościelnych poparcia reform ustrojowych, czy wreszcie likwidacji
kontaktów Kościoła w Polsce z Kościołem za granicą (SE 1954, nr 16, s. 230-231).
Wskutek tych działań doprowadzono, m.in. do usunięcia zwierzchnika KE-A w
Polsce, ks. Jana Szerudy i redaktora naczelnego „Strażnicy Ewangelicznej” – ks.
Henryka Wegener-Wojnowskiego, którego dodatkowo przymuszono do
zmiany nazwiska. Decyzje te realizowano w ramach tzw. „polityki personalnej”
stosowanej przez władze wobec Kościołów mniejszościowych. Do jej
przeprowadzenia wykorzystywano opozycję wewnątrzkościelną. Departament V MBP
dążył do przeprowadzenia zmian w KEA. Stosowane formy nacisku polegały na
niezałatwieniu spraw bieżących Kościoła i domaganiu się przyjęcia wyraźnego
oblicza politycznego. Metody okazały się nieskuteczne, wobec czego przystąpiono
do rozbijania Kościoła od wewnątrz. Podatnym gruntem okazała się grupa osób
duchownych i świeckich, która domagała się zwołania Synodu, wyboru nowych władz
Kościoła oraz zmiany ZPW, w tym również „Statutu Kościoła”. Przygotowano również odpowiednie kandydatury
oraz zaprojektowano Synod wyborczy na 01.11.1951 r. Przewidywana reorganizacja
miała skutkować ustaniem pomocy z zachodu, a „Dekret z 09.02.1953 o obsadzaniu duchownych stanowisk
kościelnych” umożliwiał kontrolę stanowisk kościelnych (Dz.U. 1953, nr 10,
poz. 32:. Art. 2 brzmi: „Tworzenie, przekształcanie i znoszenie duchownych
stanowisk kościelnych oraz zmiana ich zakresu działania wymaga uprzedniej zgody
właściwych organów państwowych”)(SE 1953, nr 5, s. 52).
W drugiej połowie 1951 r. odbyła się 3.
sesji 1. powojennego Synodu Kościoła, w czasie której dokonano wyboru stałych
władz zwierzchnich. W ocenie ks. Janusza Narzyńskiego wydarzenie to zakończyło
okres odbudowy życia kościelnego a rozpoczęło okres przejściowy, w którym
następowało wdrażanie znowelizowanego przez Synod ZPW, pragmatyki służbowej dla
duchownych i świeckich. Pragmatykę służbową uchwaloną przez NRK opublikowano
drukiem w „Kalendarzu Ewangelickim 1954” (KE
1954, s. 229-239), regulaminu diecezjalnego, parafialnego (KE 1953, s. 228-257),
Konsystorza, Sądu Dyscyplinarnego, przepisów emerytalnych i in. Przedwojenne ZPW
z 31.12.1936 r. (Dz.U. z 1936, nr 94) skupiało władzę wykonawczą, ustawodawczą
i sądowniczą w jednej osobie Biskupa Kościoła posiadającego w związku z tym
szerokie uprawnienia. Gruntownej analizie poddano rozdział trzeci ZPW, w którym
była mowa o władzy zwierzchniej Kościoła. Dokonane zmiany zmierzały w kierunku podzielenia
władzy skupionej w jednej osobie na trzy różne stanowiska: biskupa (władza
duchowna), prezesa Synodu (władza prawodawcza), prezesa Konsystorza (władza
administracyjno-finansowa). Prawo przewidywało powołanie dwunastoosobowej Naczelnej
Rady Kościoła (NRK), która będąc władzą zwierzchnią, obradowałaby w przerwach
między sesjami Synodu i zajmowała się sprawami wymagającymi natychmiastowej
decyzji. W jej skład weszliby: biskup, prezes i wiceprezes Synodu oraz
Konsystorza, przedstawiciel Wydziału Teologii UW a od 1954 r. ChAT oraz po
trzech przedstawicieli duchownych i świeckich. Uważano, że taka reforma
organizacji Kościoła przyczyniłaby się do sprawnego, kompetentnego działania i
realizowania zadań stojących przed KE-A. Doprowadziłaby też do konsolidacji
ewangelików na terenie całej Polski.
Od
Kościoła zreformowanego i działającego w nowej rzeczywistości m.in. oczekiwano:
Opracowaniem nowego ZPW zajmowała się
Komisja Prawno-Regulaminowa Synodu Kościoła. Dążyła ona do szybkiego zwołania
sesji Synodu, co okazało się jednak sprawą trudną do zrealizowania. Wreszcie 05.09.1951
r. na posiedzeniu Konsystorza i Wydziału Synodalnego powołano komisję, której
powierzono zwołanie Synodu i przygotowanie wyborów. Z ramienia Wydziału w jej
skład wszedł ks. Karol Kotula i ks. Zygmunt Michelis, zaś Konsystorz
reprezentował ks. Andrzej Wantuła, Edward Głowacki z parafii w Łodzi i Emil
Leyk z parafii w Szczytnie. Na posiedzeniach Komisji zrewidowano ponownie projekt
prawa, wyłoniono kandydatury biskupa i prezesa Synodu, opracowano porządek
obrad i ustalono datę zwołania Synodu na 18.11.1951 r., na którym nastąpi wybór
nowego biskupa. W wyniku wyborów zwierzchnikiem Kościoła został ks. Karol
Kotula, duchowny o dużym doświadczeniu, długoletniej praktyce duszpasterskiej i
udziale w pracach różnych instytucji kościelnych. Oczekiwano od niego przede
wszystkim kompetencji duszpasterskich, religijnych i teologicznych, posiadania
umiejętności kaznodziejskich, które pozwoliłyby na kierowanie całym Kościołem,
nadały mu jednolity styl życia religijnego, ewangelizacyjno-misyjnego (SE 1951,
nr 21, s. 1-6; KE 1952, s. 50-52).
Obrazem realizacji części zadań biskupich
było systematyczne organizowanie konferencji teologicznych, pogłębiających
życie duchowe księży, akcentujących rolę Pisma Świętego w pracy ewangelickiego
duchownego. Uczestnicy konferencji mogli też wymieniać się doświadczeniami
kaznodziejskimi i duszpasterskimi, omawiali problemy administracyjne, społeczne
występujące w prowadzonych przez parafiach.
Komisja Pastoralna zajmowała się
organizowaniem, m.in. akcji wspierających kształcenie teologiczne duchownych,
opracowała zasady pracy duchownych i porządek życia religijnego obowiązujący w
parafiach i domach ewangelickich. Ostatecznie na szóstym posiedzeniu Prezydium
NRK (28.04.1952) zatwierdzono ostateczny tekst ZPW po wprowadzeniu dodatkowych
poprawek narzuconych przez UdSW (SE 1952, nr 10, s. 149). W stosownym
obwieszczeniu władze Kościoła podały do publicznej wiadomości, że UdSW 13.05.1952
zatwierdził „Zasadnicze Prawo
Wewnętrzne Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP”. Ks. Henryk Wencel na
łamach „Strażnicy Ewangelicznej” komentował to wydarzenie następująco: „Państwo
wyraziło zgodę na stosowanie uchwalonego przez Synod ZPW Kościoła. (…) W ten
sposób otrzymał Kościół ustawodawstwo kościelne, które będzie się rządzić w
zakresie swego posłannictwa i wypełniania zadań. Jest rzeczą oczywistą, że
działalność Kościoła odbywa się w konkretnej rzeczywistości
społeczno-politycznej i dlatego nie wolno zapomnieć, że ustawodawstwo PRL ma
określoną treść klasową. (…). Dlatego Kościół (…), stojąc na stanowisku nauki
Chrystusowej powstrzymać się powinien od chęci odgrywania roli ideologii
politycznej, natomiast powinien przestrzegać ściśle istniejący porządek prawny.”
(SE 1952, nr 18, s. 235) Zakomunikowano też czytelnikom „Strażnicy
Ewangelicznej”, że od 1 czerwca 1952 r. zostaje w piśmie otwarty „Dział
urzędowy”, zawierający rozporządzenia i komunikaty Kościoła, które będą
obowiązywać wszystkie instytucje kościelne. Zobowiązano też wszystkie urzędy
diecezjalne, parafialne, itp. do prenumerowania dwóch egzemplarzy dwutygodnika
i archiwizowania ich w aktach parafialnych (SE 1952, nr 12, s. 181).
W kwietniu 1952 r. władze Kościoła
otrzymały pomieszczenia przy ul. Kredytowej 2/4, do których przeniesiono
kancelarię biskupa Kościoła, Konsystorz i Prezydium NRK. Nastąpiły też kolejne
zmiany organizacyjne diecezji: z siedmiu diecezji w 1945 r. utworzono sześć
(warszawska i łódzka zostały połączone), ustalono też ich nowe granice
terytorialne, przeprowadzono wybory do władz diecezjalnych (SE 1952, nr 10, s.
149-150).
Uchwały dotyczyły też trudnej sytuacji
diecezji mazurskiej, gdzie dla zorganizowania tzw. Pomocy Mazurskiej na okres
od 1 czerwca do 31 sierpnia 1952 r. oddelegowano ks. Roberta Fiszkala,
wiceprezesa Konsystorza i sekretarza NRK z siedzibą w Mrągowie. Do jego
obowiązków należała pomoc diakonom w organizowaniu życia parafialnego w tych
ośrodkach, gdzie zachodziła tego potrzeba, zorganizowanie sieci nabożeństw i
ewangelizacji, przeprowadzanie kursów itd. Do akcji dołączyli również księża z
innych diecezji. Sprawozdanie Prezydium NRK podaje, że było ich ok. 20. Wśród
nich znaleźli się księża: Wiktor Niemczyk, Artur Gerwin, Jan Motyka, Edward
Romański, Adolf Frank, Władysław Paschalis. Wymienieni duchowni w ramach tzw.
Ochotniczej Służby Mazurskiej wykorzystywali urlopy na pracę w parafiach
mazurskich, których w roku 1952 zarejestrowanych było jeszcze 80 (SE 1952, nr
20, s. 275).
Statystyka z 31.12.1951 r. wykazywała 262
parafie (bez filiałów i stacji kaznodziejskich), 403 kościołów, 6 zakładów
opiekuńczych, 72 duchownych, 4 diakonów, 1 katechetkę. Pod względem liczebności
wiernych największą diecezją była mazurska, potem cieszyńska i katowicka. Braki
kadrowe wśród pracowników duchownych uzupełniły trzy edycje kursów dla
diakonów, przy czym pierwsza ordynacja diakonacka odbyła się 18.05.1952 r. w
Warszawie (SE 1952, nr 7/8, s. 110). W „Kalendarzu Ewangelickim na rok
Bibliografia:
KE - "Kalendarz Ewangelicki" roczniki 1950-1959
Gastpary W., Straty kościołów
mniejszościowych wskutek drugiej wojny światowej, "Rocznik Teologiczny"
1969, z. 2, s. 99-123
Kościół na nowym starcie, KE 1952, s. 106-109
Urban K., Mniejszości religijne w Polsce 1945-1991, Kraków 1994.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz