Upadek ustroju socjalistycznego, obrady Okrągłego Stołu, likwidacja cenzury, zmiany w prawie prasowym to tylko niektóre fakty wpływające na sytuację Kościołów w RP po 1989 r.
W chwili transformacji ustrojowej Kościół
Ewangelicko-Augsburski (dalej: KE-A) znalazł się w sytuacji, w której na nowo
musiał określić zakres działania poszczególnych agend kościelnych. Przede
wszystkim należało zwrócić uwagę na te zadania, które w reżimie komunistycznym nie
mogły być w pełni realizowane oraz sprecyzować nowe, wypływające z aktualnej
sytuacji. Bardzo szybko dostrzeżono sytuację, jaka wytworzyła się na rynku
prasowym, a która dawała prasie możliwość nieskrępowanego rozwoju. Kościół na
szczeblu ogólnokrajowym wykorzystał zaistniałą sytuację i rozpoczął budowę
ośrodka wydawniczego w Bielsku-Białej, do którego wkrótce przeniesiono redakcję
jedynego ogólnopolskiego ewangelickiego periodyku „Zwiastun”.
Wraz z odwilżą nastąpił dynamiczny rozwój
życia ogólnopolskiego, diecezjalnego i parafialnego, co przełożyło się na zawartość
działów informacyjnych „Zwiastuna”, prezentujących sposób przeżywania
transformacji przez lokalne ewangelickie społeczności. Tworzył się nowy
wizerunek Kościoła oddziaływujący na parafie, dla których „Zwiastun” przestał być
wystarczającym środkiem komunikowania, co wyraźnie dostrzegał ks. H. Czembor
w felietonie pisanym w 1993 roku, gdzie o tej sytuacji pisze następująco:
„Właśnie „Zwiastun”, będąc pismem
ogólnokościelnym i ogólnopolskim niejako z natury swojej nie jest w stanie
zaspokoić wszystkich potrzeb regionalnych” (Zw 1993, nr 11, s. 22). Prasa
ewangelicka dla społeczności żyjącej w
diasporze zawsze pełniła rolę integrującą, oddziaływała misyjnie, stanowiła
kanał informacyjny, który ograniczany przez władze państwowe do 1989 r. nie mógł
się swobodnie rozwijać.
Na szczeblu parafialnym wraz w pojawieniem
się prasy parafialnej nastąpił istotny zwrot w procesie komunikowania, w którym
do niedawna dominowały ogłoszenia podawane z ambony, gablotka przed kościołem
lub plebanią nie zawsze na bieżąco aktualizowana. Oferta parafii poszerzona o
prasę z jednej strony usprawniała przepływ informacji, z drugiej – dawała jej członkom
możliwość zaangażowania się w pracę redakcyjną. Integracyjna rola prasy
parafialnej została dostrzeżona przez Mariusza Banacha, według którego
następuje to na dwóch płaszczyznach: osób odpowiedzialnych za redakcję pisma i
społeczności, do której jest kierowana. Uważa on również, że jest to rodzaj
prasy nie podlegający komercji wolnorynkowej, której nadrzędnym zadaniem jest
budowanie więzi międzyludzkich. Zawarte w nich treści nawiązują do tzw. „małej
ojczyzny”, a więc parafii, będącej wspólnym dobrem. Działy tematyczne dostarczają
informacji o miejscowej kulturze, historii, ludziach z nią związanych, co z
kolei wzmacnia poczucie więzi i daje możliwość wspólnego działania.
Początek
działalności będącej przedmiotem refleksji historycznej uznać należy za bardzo
trudny. Przypadał na lata osiemdziesiąte XX w., tj. okres kryzysu ustrojowego i
ekonomicznego, który wobec prasy parafialnej należy uznać za fazę wstępną, pionierską.
Redaktorzy pierwszych efemeryd dostrzegali potrzebę realizacji tego typu
projektów w parafiach. Poprzez własne próby i obserwację inicjatyw w innych
środowiskach, stopniowo nabywali doświadczenia i doskonalili wydawane formy
prasowe, które określano informatorami.
Pierwsze pojedyncze „jaskółki” informatorów
parafialnych pojawiły się krótko po likwidacji stanu wojennego w 1983 r.
Wymienić należy tu następujące pisma: „Informator Parafialny. Parafia
Ewangelicko–Augsburska w Wiśle”, którego pierwszy numer ukazał się z
oznaczeniem „Jesień
W początkowym okresie wszystkie informatory
w stopce redakcyjnej posiadały wpisaną klauzulę „Do użytku wewnętrznego”, co
dowodziło istnienia prewencji i obawy przed zakwestionowaniem zamieszczanych
treści. Przygotowany w maszynopisie informator zwielokrotniano przy pomocy
powielacza. Poszczególnych egzemplarzy nie archiwizowano, dlatego obecnie są
niedostępne, a duchowni udzielają informacji niepełnych, na podstawie których
trudno odtworzyć kompletny obraz fazy wstępnej.
Inicjatywy wydawnicze, o których można znacznie więcej powiedzieć pochodzą z lat 90. XX stulecia. Dały początek drugiej fazie krystalizowania się i doprecyzowywania formy prasy parafialnej. W fazie tej obok licznych informatorów o niewielkich rozmiarach pojawiały się pierwsze czasopisma parafialne merytorycznie na wysokim poziomie, do składu których wykorzystano wchodzącą na rynek technikę komputerową, a druk odbywał się w nowoczesnych oficynach drukarskich. Zwracano też większą uwagę na archiwizację pojedynczych egzemplarzy, dlatego w zasobach parafialnych i prywatnych obecnie można napotkać oprawione roczniki lub teczki zawierające niekompletne zbiory informatorów.
Wikariusz parafii w Cieszynie w latach 1992-2002,
ks. Alfred Borski, wzorując się na „Ewangeliku Pszczyńskim”, rozpoczął
redagowanie „Informatora Parafialnego Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w
Cieszynie”. Pierwszy numer ukazał się w okresie świąt Bożego Narodzeni 1992 r.
w formacie A5, kolejne edycje posiadały ciągłą numerację, przy czym numer 23 z
1997 r. był ostatnim numerem przed zmiana tytułu na „Gazetę Ewangelicką”, która
od 1998 r. ukazywała się jako dwumiesięcznik. Katalog mediów polskich 1998 odnotował
to czasopismo w pozycji 1463, gdzie podano nakład (7000 egz.) oraz określono
problematykę: „regionalne pismo religijne ewangelików Śląska”. Dla pozyskania
odbiorców wewnątrz umieszczano wkładki kilku parafii diecezji cieszyńskiej i
katowickiej, które zadeklarowały się chęć kolportowania czasopisma na swoim
terenie. Wkładki nosiły tytuł „Informator Parafialny” z dopiskiem nazwy
parafii, jedynie wkładkę parafii w Mikołowie zatytułowano „Luteranin”. Na uwagę zasługuje organizacja pracy
redakcyjnej, w której na zasadach wolontariatu zatrudniano osoby przepisujące
teksty i wykonujące korektę, informatyka do składu komputerowego oraz sieć
kolporterów parafialnych składającą się z grupy młodzieży.
Ks. A. Borski jako diecezjalny duszpasterz młodzieżowy
redagował dwa pisma skierowane do młodzieży ewangelickiej, to: „Dokąd? Magazyn
Młodzieżowy” oraz „F1 – Pierwsza Pomoc”. W latach 2001-2002 ukazały się dwa
numery wydania specjalnego „Gazety Ewangelickiej” zatytułowane „Dokąd? Magazyn
Młodzieżowy”. W grudniu 2001 r. ukazał się pierwszy numer Magazynu Ogólnopolskiego
Duszpasterza Młodzieży dla liderów grup młodzieżowych zatytułowany: „F1 –
Pierwsza Pomoc”. W słowie wstępnym redaktor, ks. A. Borski o przeznaczeniu
pisma pisał następująco: „Wydając magazyn z pomocami dla prowadzących spotkania
młodzieży chciałbym, aby spełniał podobną rolę do klawisza F1 w komputerze.
Wprawdzie to nie naciśnięcie klawisza ile otworzenie magazynu ma udostępnić
stosowną pomoc, to jednak i to trzeba wiedzieć w obu przypadkach, iż
zastosowanie w praktyce udostępnionej pomocy może przynieść korzyści”. Wraz z
przeniesieniem redaktora w 2002 r. na inną parafię „Gazeta Ewangelicka”
przestała się ukazywać, ostatni 58 numer ukazał się na początku 2003 roku. Redaktor
podjął jeszcze kilka prób redakcyjnych, które zakończyły się już po kilku
numerach: w połowie 2002 r. ks. A. Borski redagował czasopismo parafialne
zatytułowane „Pójdź za mną!”, przy czym w podtytule pierwszego numeru
odnotowano: „Informator Parafii Ewangelickich w Rybniku, Raciborzu i
Ściborzycach Wielkich” i prawdopodobnie była to wkładka „Gazety Ewangelickiej
nr 7/8(51/52) z 2002 r., świadczy o tym adnotacja zawarta w paginie
informatora. Kolejne trzy numery w podtytule posiadały następujący zapis:
„Informator Parafii Ewangelickich w Lipnie, Rypinie i Włocławku”. Ze słowa
wstępnego wynika, że numer 4 sygnowany datą „czerwiec
W latach dziewięćdziesiątych minionego
wieku większość parafii Diecezji Cieszyńskiej i Katowickiej posiadała własne
pisma parafialne. Były wśród nich publikacje na różnym poziomie edytorskim,
który zależał od kompetencji zespołu redakcyjnego, jak również od zamożności
parafii. Ich szata graficzna z reguły była skromna, czarno-biała. Gazetki
kolportowano we własnym zakresie, bezpłatnie lub za niewielką opłatą, której
celem była częściowa rekompensata kosztów druku. Ukazywały się nieregularnie,
kilka razy w ciągu roku. Pracą redakcyjną kierował duchowny przy udziale kilku
współpracowników. Autorami artykułów i materiału informacyjnego nie byli
profesjonaliści o wykształceniu dziennikarskim, lecz osoby, które swoją wiedzą
i doświadczeniem zawodowym chciały się podzielić z czytelnikami prasy
parafialnej.
Na początku XXI w. ewangelicka prasa
parafialna weszła w trzecią fazę rozwoju stabilizacji i konkretyzowania się
profilu edytorskiego. Nastąpiła zmiana szaty graficznej polegająca na
zastosowaniu kolorowych okładek, stałych winiet, treści publicystyczne
grupowano w zmieniających się co pewien czas cyklach, zaś informacyjne –
zamieszczano w stałych działach zgodnych z działalnością prowadzoną przez
parafie.
W Diecezji Cieszyńskiej wymienić należy
następujące czasopisma parafialne:
„Syjon Bielski” – wydawca Parafia Bielsko,
„Wiadomości Wyższobramskie” – Cieszyn,
„Jesteśmy” – Drogomyśl,
„W naszym Zborze” – Dzięgielów,
„Nasza Gazetka” – Goleszów,
„Z życia i wiary” – Jaworze,
„Posłaniec” – Międzyrzecze,
„Informator Parafialny” – Skoczów,
„Głos Parafialny” – Ustroń,
„Luteranin” –
Wisła, który zawiera wkładki parafii w Jaworniku, Czarnem, Malince, Głębcach,
Istebnej.
Diecezja katowicka z siedzibą w
Bytomiu–Miechowicach w latach 1984–1994 posiadała informator diecezjalny „Ewangelik.
Ż życia Diecezji i Kościoła” redagowany przez grupę księży. Dystrybucja
odbywała się poprzez diecezję, która obligatoryjnie przydzielała po 5
egzemplarzy pisma na parafię, ogółem ukazało się 20 numerów w nakładzie 200–400
egzemplarzy każdy.
Synod Diecezji Katowickiej w 2003 r.
powołał Instytut Matki Ewy dzięki któremu, rozpoczęto redagowanie kwartalnika
diecezjalnego „Ewangelik”. Zwierzchnik diecezji, ks. T. Szurman w słowie
wstępnym podkreślił, że nazwa nawiązuje do czasopism wydawanych w okresie
międzywojennym oraz do informatora o tym samym tytule z lat 1984-1994. Celem
kwartalnika ukazującego się w latach 2003-2008 było integrowanie środowiska
ewangelickiego w diecezji, której terytorium obejmuje rozległy teren czterech
województw (opolskie, śląskie, małopolskie, podkarpackie). Zamieszczany
materiał informacyjny i publicystyczny dostarczał aktualnych wiadomości z życia
diecezji i parafii, również artykułów o treści religijnej, historycznej.
W latach 1992-2012 na
terenie diecezji ukazywały się następujące informatory:
„Posyłam Was” – Świętochłowice i Wirek,
„Informator Parafialny” – Katowice,
„Informator Parafialny” – Gliwice, Pyskowice,
„Ewangelik
Opolski” – Opole.
Diasporyczny
charakter KE-A w pozostałych czterech diecezjach nie sprzyjał rozwojowi prasy
parafialnej. W diecezji wrocławskiej lukę informacyjną zapełnił „Rocznik
Wrocławski”, który ukazuje się od 2009 roku. Wymienić należy również jedyny
parafialny informator „Słowo Parafialne” wydawany przez parafię we Wrocławiu.
W diecezji pomorsko-wielkopolskiej w 2012
r. ukazała się czwarta edycja „Gdańskiego Rocznika Ewangelickiego”. W latach
2003–2008 wydawano tam również rocznik zatytułowany „Diaspora”.
Diecezje warszawska i mazurska nie posiadają
ogólnodiecezjalnego periodyku. Kilka parafii diecezji warszawskiej wydaje
informatory parafialne, są to m.in. „Rybak” w Radomiu, „Informator Parafialny” –
Łódź oraz „Zeszyty Ewangelickie” – Tomaszów Mazowiecki i „Informator Parafialny
– parafia Św. Trójcy w Warszawie”.
Ewangelicka prasa parafialna jest
zjawiskiem, które swój rozwój zawdzięcza transformacji. Szczyt rozwoju i
krystalizacja tych specyficznych periodyków nastąpiły na przełomie wieków XX i
XXI w. i trwają do chwili obecnej. Autorka zdaje sobie sprawę z tego iż, przedstawiony
artykuł nie wyczerpuję tematu.
Banach M., Prasa parafialna środkiem komunikacji
wielkomiejskiej społeczności lokalnej, [w:] Polskie media u progu XXI wieku, J. Adamowski, M. Jabłonowski
(red.), Warszawa 2001, s. 138-141.
Katalog mediów polskich 1998, S. Dziki (oprac.), Kraków 1998,
s. 63, poz. 526.
Badura J., „Ewangelik Pszczyński”. Bibliografia
zawartości czasopisma za lata 1992-1997, Pszczyna 2001.
Borski A., Słowo wstępne do pierwszego numeru F1, „F1
– Pierwsza Pomoc” 2002, nr 1, s. 2.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz