Rok 1959 przyniósł zmianę na stanowisku zwierzchnika Kościoła
Ewangelicko-Augsburskiego (KE-A) w PRL. Biskupem został wybrany ks. Andrzej
Wantuła, dotychczasowy proboszcz parafii w Wiśle, profesor Chrześcijańskiej Akademii
Teologicznej (ChAT) w Warszawie. Dla redakcji „Strażnicy Ewangelicznej”
wydarzenie to stanowi „nową kartę historii Kościoła”, o czym komunikowano w
obszernym artykule pisanym z okazji introdukcji nowego biskupa. Zdaniem redaktorów
władze zwierzchnie KE-A w PRL były świadome sytuacji politycznej, mogłyby
stanąć w opozycji lub wycofać się w ogóle z życia społecznego, jednak przyjęcie
takiej postawy uważano za sprzeczne z poleceniem danym apostołom przez Jezusa
Chrystusa, Pana Kościoła. Zmiany organizacyjne wytyczyły Kościołowi nowy cel
strategiczny: „rozszerzenie i pogłębienie działalności duszpasterskiej wśród
wiernych”, a działania biskupa Kościoła skierowały się na parafie – „żywe
zbory”, w których zwiastowano Słowo Boże i prowadzono działalność duszpasterską.
(SE 1959, nr 21, s. 324-326)
Na posiedzeniu Naczelnej Rady Kościoła (dalej: NRK), które odbyło się
23.04.1961 roku podjęto ważną dla Kościoła decyzję budowy Centralnego Domu
Ewangelickiego w Warszawie, do którego m.in. w przyszłości zamierzano przenieść
siedzibę władz zwierzchnich Kościoła oraz Wydawnictwo „Zwiastun”. Uchwała NRK zamieszczona
w „Wiadomościach urzędowych” w sprawie budowy Centralnego Domu Ewangelickiego w
Warszawie brzmiała: „Uznając celowość i potrzebę posiadania przez Kościół
własnej siedziby dla naczelnych władz i centralnych agend Kościoła, jak również
służbowych mieszkań dla duchownych i świeckich funkcjonariuszy centralnych
władz oraz pomieszczeń dla zakładu kształcenia i wychowywania przyszłych
duchownych Kościoła – NRK uchwaliła: wybudować w Warszawie na terenach
przyznanych przez miasto przy ul. Miodowej 21-23 Centralny Dom Ewangelicki.
Upoważnić ks. Biskupa i Konsystorz do wykonania niniejszej uchwały.” (Zw 1961,
nr 10, s. 157)
Warszawa, ul. Miodowa 21 (1976 r.) |
Warszawa, u. Miodowa 21 (1976 r.) |
Ważnym wydarzeniem było uchwalenie i zorganizowanie tzw. Funduszu
Socjalnego Kościoła, który zabezpieczałby sytuację duchownych na podobnych
zasadach, jak czyniło to państwo. Odpowiedni Statut zatwierdzono na posiedzeniu
NRK, dnia 01.11.1961 r.
Zdecentralizowane do tej pory diakonaty zostały z dniem 01.12.1961
zjednoczone w jeden Diakonat Żeński „Eben-Ezer” z siedzibą w Dzięgielowie,
którego działalność opierała się na Statucie zatwierdzonym na wspólnym
posiedzeniu NRK i Konsystorza, dnia 22.06.1961 r. i zarejestrowanym dnia 21.12.1961
r. przez Urząd ds. Wyznań (UdSW).
Powyżej wspomniano już, że prace nad nowelizacją Zasadniczego Prawa Wewnętrznego
(ZPW) trwały od 1953 r., którego podstawę stanowiła ustawa z 1936 r. Dopiero w
1963 r. ustalono ostateczny tekst ZPW i rozesłano członkom Synodu w celu
zapoznania się. Na 2. sesji 4. Synodu Kościoła w dniu 26.04.1964 r. odbyło się
drugie i trzecie czytanie ZPW. Po kilkugodzinnej dyskusji tekst przyjęto wraz z poprawkami. W komunikacie Biskupa
Kościoła opublikowanego na łamach „Zwiastuna” podano, że w dniu 26.07.1965 r.
UdSW uznał jego treść (Zw 1966, nr 1, s. 21), natomiast jako obowiązujący Synod zatwierdził go dnia 24.10.1965
roku (Zw 1965, nr 24, s. 337). Ze sprawozdania wynika, że przeprowadzono
wówczas również wybory do władz Konsystorza i Wydziału Synodalnego. Do Wydziału
Synodalnego wybrano: ks. Woldemara Gastpary’ego, ks. Artura Gerwina, Edwarda
Głowackiego, B. Heinricha. Zastępcami zostali: ks. Jerzy Sachs, P. Pilch. W
skład Konsystorza weszli: ks. Edward Romański, ks. E. Janik, ks. Paweł
Kubiczek, F. Fukała, W. Heintze, L. Unicki (Zw 1965, nr 23, s. 317).
Dwutygodnik „Zwiastun” jako organ prasowy KE-A został przez Synod
zobowiązany do ogłoszenia drukiem tekstu ZPW, co nastąpiło wraz z numerem
pierwszym w 1966 roku. Celem postanowienia było zapoznanie ogółu wiernych z
treścią ZPW, ponieważ nastąpiły zmiany w strukturze i organizacji Kościoła: NRK
przestała istnieć, zastąpił ją Wydział Synodalny, nastąpiła też reorganizacja w
diecezjach. Prawo kościelne przewidywało istnienie parafii jako jednostki
administracyjnej diecezji, natomiast dotychczasowe zbory zostały przemianowane
w stacje kaznodziejskie. (Zw 1964, nr 12, s. 135; Zw 1965, nr 23, s. 301-303)
Zwierzchnik Kościoła, ks. Andrzej Wantuła w wystąpieniu synodalnym
podkreślił znaczenie ustaw kościelnych następująco: „Chociaż regulaminy i
ustawy nie zajmują w Kościele centralnego miejsca, to jednak ich rola w jego
życiu jest duża. (…) Kościół żyje i rośnie ze Słowa Bożego. Ustawy kościelne
mają ten cel i to uzasadnienie, iż ułatwiają Kościołowi spełnienie tego
naczelnego zadania.” (KE 1969, s. 47)
Paragraf 2 ówczesnego ZPW (1965)
brzmiał: „Kościół Ewangelicko-Augsburski w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
pod względem administracyjnym stanowi Jednotę, dzielącą się na diecezje,
z których każda obejmuje parafie znajdujące się na określonym terytorium”
(Zw 1966, nr 1, s. 21). Właśnie do tego paragrafu nawiązał felietonista
„Zwiastuna”, ks. Henryk Czembor, który na łamach dwutygodnika w 1979 r. (Zw
1979, nr 19, s. 299) postanowił wyjaśniał czytelnikom, dlaczego dla określenia
organizacji kościelnej po drugiej wojnie światowej wybrano nazwę „Jednota”.
Według felietonisty wyrażenie to oznacza „jedność całego Kościoła”, a nie
związek czy federację szeregu administracyjnie samodzielnych parafii lub
dotowanych. Jedność przekłada się na formy działania ogólnokościelnego takie
jak: obrady Synodu, ogólnopolska konferencja księży, ogólnopolskie Święto
Reformacji Młodych, zjazd Bratniej Pomocy im. Gustawa Adolfa (BPGA),
ogólnopolskie czasopismo, obozy młodzieżowe. Autor postuluje rozszerzenie oferty
dodatkowo o kontakty pozaparafialnych, które motywują i wzmacniają łączność z
Kościołem, dają poczucie odpowiedzialności za Jego losy, co z perspektywy czasu
stało się możliwe dopiero po transformacji w 1989 roku.
Na zakończenie należy wspomnieć jeszcze o działalności Komisji
Liturgicznej Kościoła, której przewodniczącym od 1973 r. był ks. Jan Gross. W
1976 r. na mocy uchwały wydziału synodalnego wprowadzono nowy porządek liturgii
nabożeństwa spowiednio-komunijnego formą dostosowany do używanego w Kościołach
Luterańskich na świecie, wydrukowany później dwukrotnie w książeczce „Z Biblią
na co dzień” (Zw 1993, nr 23, s. 20).
Efektem działań Komisji było również opracowanie i wprowadzenie przez
Synod w 1978 r. nowego, sześciorzędowego porządku perykop kazalnych i czytań
liturgicznych opartych na starokościelnych perykopach, podawane w „Z Biblią na
co dzień”.
Podsumowując działalność Kościoła w latach 1960-1975 na podkreślenie
zasługuje fakt włączenia się KE-A w PRL w obchody Tysiąclecia Państwa
Polskiego, co znalazło odbicie w uchwałach Konsystorza, m.in. podjęto decyzje o
zebraniu ofiary na rzecz Ogólnopolskiego Funduszu Budowy Szkół i Internatów,
wydano cenną publikację zatytułowaną Bibliografia
polskich druków ewangelickich Ziem Zachodnich i Północnych za lata 1530-1939
Władysława Chojnackiego (1920-1991), ogłoszoną drukiem przez Wydawnictwo „Zwiastun”
w 1966 r., ponadto ukazał się drukiem przekład Nowego Testamentu i ukończono
tłumaczenie Starego Testamentu, publikacja szczególnie cenna ze względu
luterańskich biblistów będących tłumaczami. W trakcie jesiennej sesji Synodu
Kościoła dnia 20.11.1966 r. podjęto uchwałę „o dopuszczeniu do oficjalnego
używania w Kościele nowego przekładu Nowego
Testamentu”. (KE 1968, s. 37-39).
Stosowna uchwała Konsystorza podjęta dnia 27.01.1966 r. zobowiązywała
Wydawnictwo „Zwiastun” do wydania w czerwcu specjalnego numeru pisma
poświęconego wspomnianej rocznicy 1000-lecia Polski. (Zw 1966, nr 5, s. 68)
Skróty:
SE – „Strażnica Ewangeliczna”
Zw – „Zwiastun”
KE – „Kalendarz
Ewangelicki”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz