Słowniki naukowe i popularnonaukowe. Cz. 3
„Encyklopedia
wiedzy o prasie” wydana w 1976 r. przez
Ossolineum we Wrocławiu w nakładzie 16000 egzemplarzy, zawiera 2000 haseł
definicyjnych i problemowych, pełni rolę słownika terminologicznego i
encyklopedii przedstawiającej proces komunikowania za pomocą prasy drukowanej
oraz rejestruje stan wiedzy prasoznawczej.
Podobnie, jak w encyklopediach ogólnych, tak w wymienionych, hasła
potraktowano odrębnie, przy czym EWoK stosuje odsyłacz do „czasopiśmiennictwa”[2],
które obok lakonicznej definicji: „ogół zagadnień dotyczących prasy i jej
dziejów”[3] podaje zarys
historii prasy od starożytności do początku XX wieku w Europie i od XVI w. do
lat 50. XX stulecia w Polsce. Dla porównania Encyklopedia wiedzy o prasie wyjaśnia termin „czasopiśmiennictwo”,
jako „czasopismo głównie o charakterze naukowym”[4], co
jest zgodne z programem pozytywistycznym reprezentowanym przez bibliografa, krytyka i historyka literatury, profesora
Uniwersytetu we Lwowie – Piotra Chmielowskiego[5] i
oznaczało synonim „prasy”[6]. Ta
sama encyklopedia podaje bibliograficzno-statystyczne ujęcie terminu
„czasopismo” jako „każdy periodyk ogólnoinformacyjny ukazujący się nie
częściej niż raz w tygodniu”[7].
Według EWoK „prasa” to „ogół druków periodycznych w postaci
pism codziennych (gazet) i czasopism (tygodników, dwutygodników, miesięczników,
kwartalników, półroczników, roczników) wychodzących w danym kraju i danym
czasie oraz – w szerszym rozumieniu – w zespole krajów (prasa
zachodnioeuropejska, prasa światowa) z wyłączeniem druków jednorazowych”[8].
Paweł Dubiel, dziennikarz i wieloletni redaktor naczelny „Zeszytów
Prasoznawczych”, jest autorem hasła „prasa” w „Encyklopedii wiedzy o prasie”. Autor występujący pod inicjałami
„P.D.”, opracowując hasło, jak wynika z bibliografii załącznikowej, wykorzystał
m.in. „Wielką encyklopedię powszechną PWN”[9],
dlatego podana definicja ma podobne brzmienie: „ogół wydawnictw drukowanych
periodycznie i rozpowszechnianych publicznie (tj. gazet i czasopism),
odzwierciedlających wszechstronnie rzeczywistość, zwłaszcza aktualne procesy i
zdarzenia polityczne, społeczne, gospodarcze, naukowe, kulturalne i in.”[10]. W
dalszej części wymienia cechy prasy charakterystyczne dla środków komunikowania
masowego, których wyjaśnieniem zajmuje się odrębne hasło. P. Dubiel wyjaśnia,
że do momentu powstania radiofonii i telewizji w XX w. pojęcie „prasa” stanowiło jednolity środek
masowego informowania.
Normatywne ujęcie hasła „prasa” podane w drugiej części
opracował Bogdan Michalski (inicjały B.M.), współtwórca prawa prasowego w stanie
wojennym. W refleksji autora „prasa to drukowane pisma periodyczne
wychodzące w określonych, nie dłuższych niż rok, interwałach czasowych,
wydawane w nieograniczonym czasowo zamiarze wydawniczym, nietworzące zamkniętej
całości, publikowane w celu informowania lub oddziaływania na odbiorców,
dostępne dla z góry nieograniczonej liczby osób, ukazujące się pod tym samym
tytułem z bieżącą numeracją i datą, oznaczonym miejscem wydania, redaktorem
(-ami) i ceną, stanowiące z reguły dzieło zbiorowe”[11].
Podane w „Encyklopedii wiedzy o prasie”
dwa wyjaśnienia: ogólne i normatywne, posiadają konotację typową dla okresu
socrealizmu widoczną w sposobie formułowania ówczesnej terminologii, w której
za podstawę przyjęto sumę przepisów regulujących działalność wydawniczą.
Wśród branżowych wydawnictw informacyjnych na uwagę zasługuje „Popularna encyklopedia mass mediów”[12], „Media. Leksykon PWN”[13]
oraz „Podręczny słownik bibliotekarza”[14],
które ze względu na reprezentowaną dziedzinę wiedzy zawierają omawiane hasła
(definicje podano w stosownych przypisach), co ciekawe najnowsza publikacja z
2011 r. nawiązuje do Encyklopedii wiedzy
o prasie z 1976 roku.
Popularna
encyklopedia mass mediów
definiuje „czasopismo” jako „typ prasy nie posiadający cech gazety,
tzn. jej aktualności i uniwersalności treści”; zaś „prasa drukowana” to
„ogół wydawnictw drukowanych periodycznie i rozpowszechnianych w sieci
publicznej”.
„Media. Leksykon PWN”
podaje, że „czasopismo, wydawnictwo ciągłe ukazujące się nie częściej niż
dwa razy w tygodniu, odznaczające się różnorodnością treści i autorów w obrębie
zeszytów oraz w kolejnych zeszytach”; „prasa, wszelkie publikacje
periodyczne ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku”
„Podręczny słownik bibliotekarza”
wyjaśnia, że „czasopismo,
wydawnictwo periodyczne o ograniczonej częściowo aktualności i uniwersalności
(różnorodność zaśwartości i współautorów), ukazujące się w określonych odstępach
czasu (nie częściej niż raz w tygodniu, w przeciwieństwie do gazety)”; „prasa,
ogół wydawnictw periodycznych w postaci pism codziennych (gazet) i czasopism
(tygodników, dwutygodników, miesięczników, kwartalników, roczników),
wychodzących w danym kraju i danym czasie, rozpowszechnianych publicznie i
odzwierciedlających wszechstronnie rzeczywistość (zwłaszcza aktualne procesy
społeczne, polityczne, gospodarcze i kulturalne)”.
Przegląd wskazanej terminologii uzupełniają definicje sformułowane
przez ks. Stanisława Pamułę (ur. 1940) [15], W.
Pisarka[16],
Wiesława Sonczyka [17]:
„prasa
stanowi ogół druków periodycznych wydawanych i rozpowszechnianych pod
określonym tytułem, z bieżącą numeracją, odzwierciedlających wszechstronnie
rzeczywistość gospodarczą, społeczną, polityczną, kulturalną, religijną i in.”
(Ks. S. Pamuła),
przez prasę należy rozumieć „periodyki
realizujące bez istotnych ograniczeń kryterium aktualności i uniwersalności
treści, w praktyce nie określające adresu odbiorcy, realizujące cele informacji
ogólnej – o wydarzeniach aktualnych, interesujących możliwie najszerszy ogół
publiczności” (W. Pisarek)
prasa to „ogół zespołowo redagowanych druków
periodycznych wydawanych nie rzadziej niż raz na kwartał pod wspólnym tytułem i
z numeracją bieżącą w celu kształtowania postaw społecznych, za pomocą
informowania o faktach i komentowania ich, a charakteryzujących się znaczną
aktualnością treści, wszechstronnością tematyki, publiczną dostępnością oraz
anonimowością i różnorodnością odbiorców” (W. Pisarek).
W. Sonczyk, badacz polskiego systemu medialnego stwierdza krótko, iż prasa
to „ogół dzienników i czasopism ukazujących się na
terenie kraju”
Podsumowując, wszystkie przytoczone definicje wyrażeń „prasa” i
„czasopismo” posiadają wspólne cechy, przy czym pierwsze spełnia rolę nadrzędną
wobec drugiego zawężającego się do pism emitowanych z częstotliwością mniejszą
niż kilka razy w tygodniu. Termin „prasa” jest więc uogólnieniem, na które składa
się ogół gazet i czasopism rozpowszechnianych publicznie, przy czym pierwsze
(gazety) są drukami bardziej ulotnymi, rzadziej gromadzonymi, natomiast drugie
(czasopisma) często bywają przechowywane i kompletowane w postaci oprawionych
roczników. Wszystkie ukazują się cyklicznie, drukiem, są wynikiem pracy
dziennikarzy i niedziennikarzy oraz redaktorów. Posiadają różną częstotliwość,
zasięg terytorialny, zawartość, adresata.
[1] Encyklopedia
wiedzy o prasie, J. Maślanka
(red.), Wrocław 1976, s. 6-12.
[2] Encyklopedia
wiedzy o książce [EWoK], Wrocław 1971, szp. 452-459.
[3]
Tamże, szp. 452.
[4] Encyklopedia
wiedzy o prasie…, dz. cyt., s. 60.
[5] H.
Markiewicz, Chmielowski Piotr, [w:] Literatura
polski :przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1984, t. 1, s. 137-138.
[6] Czasopiśmiennictwo, [w:] Encyklopedia
wiedzy o prasie…, dz. cyt., s. 60.
[7] Tamże,
s. 60.
[8] Prasa, EWoK, szp. 1970.
[9] T.
Butkiewicz, Z. Słomkowski, Prasa…,
dz. cyt., s. 392-393.
[10] P.D.,
Prasa, [w:] Encyklopedia wiedzy o prasie…, dz. cyt., s. 168.
[11]
B.M., Prasa, [w:] Tamże, s. 169.
[12] Popularna
encyklopedia mass mediów…, dz. cyt., s.
86.426.
[13] Media, s. 43.159.
[xiv] Podręczny słownik
bibliotekarza, G. Czapnik, Z. Gruszka
(oprac.), Warszawa 2011, s. 57.271.
[15] S.
Pamuła, Słownik komunikacji społecznej, Częstochowa 1997, s. 195.
[16] Słownik terminologii medialnej, W.
Pisarek (red.), Kraków 2006
[17] W. Sonczyk, Media
w Polsce, Warszawa 1999, s.
8.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz