piątek, 22 października 2021

Cele i zadania prasy ewangelickiej

Słowa Jezusa Chrystusa: „Idąc na cały świat, głoście Ewangelię wszystkiemu stworzeniu” (Mk 16,15) – Kościół chrześcijański postrzega jako cel strategiczny swego istnienia, działania misyjnego i duszpasterskiego. Proklamując Dobrą Nowinę o zbawieniu w Jezusie Chrystusie, Kościół wskazuje człowiekowi właściwą drogę życia zgodną z Bożymi nakazami. We wczesnym chrześcijaństwie realizacja posłannictwa następowała głównie przez słowo mówione, które w pewnym momencie dziejowym zostało uzupełnione kolejno przez rękopiśmienne, drukowane, obecnie elektroniczne, co stopniowo zwielokrotniało możliwość przekazywania prawd wiary i nauki Kościoła szerokiemu gronu odbiorców. Pierwsze gazety i czasopisma powstawały w XIX wieku jako wynik złożonego procesu, w wyniku którego został założony „Zwiastun Ewangeliczny” przez ks. Leopolda Otto. Kolejny zwrot w dziedzinie mediów nastąpił na przełomie XX/XXI wieku, kiedy rozpowszechnił się Internet. propagujący cyfrowe wersje drukowanych czasopism.[1]

Eksperci UNESCO skupieni w Komisji ds. Polityki i Planowania w zakresie komunikowania przedstawili następującą listę zadań prasy:

(1) informowanie, w którym informacja jest czytelna i użyteczna dla odbiorcy,
(2) socjalizowanie i integrowanie – tworzy warunki do uczestnictwa z życiu społecznym,
(3) zachowanie tradycji, wartości kulturalnych, stosowanie innowacji,
(4) funkcje kulturalne, rekreacyjne i rozrywkowe,
(5) pośredniczenie między państwem a społeczeństwem i odwrotnie,
(6) upowszechnianie wiedzy i kształtowanie systemu wartości,
(7) zaangażowanie w życie społeczno-gospodarcze,
(8) zadania logistyczne[2].

Wymienione wyżej zadania odnoszą się do prasy w sensie ogólnym, tzn. dotyczą wszystkich jej kategorii niezależnie od instytucji sprawczej i odbiorcy.

Zadania Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego skupiają się w trzech płaszczyznach życia kościelnego (duszpasterska, diakonijna, ewangelizacyjno-misyjna), co wynika ze struktury, organizacji oraz form obecności Kościoła w życiu społecznym.

Płaszczyzna duszpasterska. Przez duszpasterstwo Kościół ewangelicki określa zorganizowaną działalność, której celem jest troska o odnowę życia chrześcijańskiego i zbawienie wiernych. Do podstawowych form pracy duszpasterskiej należy zwiastowanie Słowa Bożego, sprawowanie i udzielanie Sakramentów, nauczanie katechetyczne, praca misyjna i charytatywna, rozmowy duszpasterskie, działania ekumeniczne, itd. W jej obrębie wyróżniono również duszpasterstwa środowiskowe, obejmujące służby specjalne (wojsko, policja, pożarnictwo, szpital, więzienie itd.), duszpasterstwo rodzin, dzieci, młodzieży, dorosłych, chorych i niepełnosprawnych i in. Coraz większą rolę odgrywa też duszpasterstwo indywidualne.[3]

Płaszczyzna diakonijna. Diakonia stanowi formę działania Kościoła realizowaną poprzez służbę skierowaną do wszystkich ludzi potrzebujących pomocy, która angażuje się we współpracę z różnymi instytucjami na szczeblu krajowym, międzynarodowym i ekumenicznym. Służba diakonijna działa sprawnie tylko wówczas, gdy jest działalnością zorganizowaną administracyjnie i organizacyjnie. Do jej zadań należy:

(1) rozpoznawanie potrzeb,
       (2) wspieranie działalności charytatywnej diecezji i parafii,
       (3) realizacja programów i różnych akcji,
       (4) opracowywanie projektów,
       (5) organizowanie współpracy z organizacjami i instytucjami społecznymi i państwowymi,
          fundacjami,
       (6) prowadzenie szkoleń wolontariuszy i współpracowników[4].

Płaszczyzna ewangelizacyjno-misyjna. Prowadzona przez Kościół misja wewnętrzna i zewnętrzna realizowana jest za pomocą różnych form duszpasterskich, jak: organizowane spotkań, konferencji, akcji ewangelizacyjnych, katechizacji, nabożeństw ekumenicznych, działań charytatywnych, na rzecz kultury i środowiska społecznego, jak również szkolenie i promowanie wolontariatu, prowadzenie działalności wydawniczej i medialnej na terenie Polski w ramach Kościoła ewangelickiego. Działania prowadzone przez CME przyjęły formę szkoły biblijnej, duszpasterstw małżeństw, kobiet, dzieci i godzin biblijnych[5].

Analiza związków i zależności pomiędzy wskazanymi wyżej płaszczyznami pozwala wnioskować o zadaniach stawianych przez Kościół wobec prasy, sposobach działania redakcji i jej miejscu w ogólnym układzie współzależności zadaniowych i organizacyjnych Kościoła. Typologia prasy ewangelickiej wskazuje istnienie różnorodnych podmiotów kościelnych zajmujących się wydawaniem prasy w wersji drukowanej i/lub elektronicznej (Wydawnictwo „Augustana”, CME, Diakonia, PTE, SKiK, diecezja, parafia, fundacja). Realizacja wytyczonych wspólnie celów strategicznych i zadań jest możliwa tylko wówczas, gdy jest zagwarantowany dostęp do informacji z różnych źródeł, istnieje możliwość ich publikowania oraz komentowania, w gromadzeniu materiałów do publikacji uczestniczy zespół osób. Media kościelne wykorzystują zasadę, według której każdy ewangelik ma wolny dostęp do czasopism wydawanych przez Kościół, którego jest członkiem. Za całokształt działań odpowiedzialny jest jednak zespół redakcyjny czasopisma z redaktorem naczelnym.

Po 1989 r. rozwiązaniu uległy instytucje represji. Sejm przyjął ustawę o stosunku Państwa do Kościołów różnych wyznań. Przed czasopismami wyznaniowymi (i nie tylko) otworzyła się możliwość kształtowania nowego sposobu widzenia rzeczywistości, komentowania zjawisk społecznych (kościelnych). Nowy wizerunek prasy religijnej stworzył płaszczyznę umożliwiającą przezwyciężanie podziałów światopoglądowych oraz umocnił poczucie tożsamości wyznaniowej[6]. Media wyznaniowe współdziałają w budowaniu braterstwa pomiędzy ludźmi, wskazują wspólną dla wszystkich chrześcijan nadzieję zbawienia i życia wiecznego w Jezusie Chrystusie. Współczesnemu człowiekowi zagraża utrata pozytywnych wzorców, widoczna w kryzysie wartości, upadku moralnym oraz braku sensu i celu życia, dlatego zadaniem prasy kościelnej jest propagowanie zasad etycznych i moralnych opartych w Słowie Bożym oraz napiętnowanie negatywnych postaw (dyskryminacja, rasizm, nietolerancja religijna, niesprawiedliwość społeczna), przeciwdziałanie wszelkim patologiom społecznym. Pozytywne i negatywne zachowania człowieka jako jednostki i grupy społecznej są dla prasy wyznaniowej szczególnym polem oddziaływania religijnego, dlatego ewangelickie czasopisma zajmują pod tym względem szczególne miejsce. Przyjęty zakres zadań czyni prasę trybunem społeczności luterańskiej, żyjącej w diasporycznym rozproszeniu, pod wzrastającą presją Kościoła dominującego.

R. Kowalczyk zaproponował listę zdań prasy, w którą wpisują się luterańskie periodyki, Badacz podkreśla pozytywną rolę prasy na płaszczyźnie budowania tożsamości, podmiotowości i integracji społecznej[7].

Do zadań ewangelickich czasopism zalicza się:

(1) dostarczenie wiedzy konfesyjnej, użytecznych porad i wskazówek potrzebnych w codziennym życiu chrześcijanina (funkcja poznawcza);

(2) propagowanie chrześcijańskich wartości i wzorców postępowania zgodnych z nakazem Chrystusa (funkcja socjalizacyjna);

(3) przygotowanie młodych odbiorców do życia w Kościele i z Kościołem, dostarczanie dorosłym wiedzy wspomagającej i ukierunkowującej wychowanie dzieci i młodzieży, obiektywne zapoznawanie z toczącym się dialogiem ekumenicznym, poglądem Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego na problematykę ekumeniczną, (funkcja edukacyjna);

(4) odzwierciedlanie indywidualnych losów ludzkich, wskazanie możliwości wyjścia z trudnej sytuacji życiowej, daje poczucie wspólnoty z osobami podobnie przeżywającymi (funkcja    terapeutyczna i kompensacyjna);

(5) integrowanie środowiska ewangelickiego, wzmacnianie tożsamości wyznaniowej, dostarczenie wspólnych przeżyć, podejmowanie działań o charakterze ekumenicznym i budowanie wzajemnego porozumienia, koordynowanie rozproszonych, indywidualnych przedsięwzięć (funkcja społeczna);

(6) kształtowanie poglądów i opinii (funkcja opiniotwórcza);

(7) inspirowanie do życia w poczuciu wartości chrześcijańskich opartych na Słowie Bożym, pobudzanie do aktywności i zaangażowania w życie kościelne (funkcja motywacyjna);

(8) promowanie, wspieranie, prezentowanie na forum ogólnokościelnym lokalnych przedsięwzięć ewangelickich na rzecz kultury, umożliwienie osobom uzdolnionym publicznej prezentacji własnej twórczości, ukazywanie różnorodnych dóbr kultury (funkcja kulturalna);

(9) podawanie do publicznej wiadomości wydarzeń ogólnokościelnych, diecezjalnych i parafialnych, przekazywanie wiadomości urzędowych, oświadczeń, stanowisk i opinii władz Kościoła (funkcja informacyjna);

(10) dokumentowanie życia religijnego, społecznego oraz jego różnorodnych przejawów (funkcja dokumentacyjna);

(11) dostarczanie miejsca dla reklam, ogłoszeń (funkcja reklamowo-ogłoszeniowa);

(12) kształtowanie wśród odbiorców popytu na reklamowany towar i usługi (funkcja ekonomiczna).

Zadania czasopism ewangelickich sprzyjają rozpowszechnianiu pozytywnych wartości chrześcijańskich. Odczytane przez pryzmat transformacji, wytyczają prasie szczególne posłannictwo. Będąc wizualnym efektem tych przemian bez przeszkód mogą realizować swe zadania. Dostęp do informacji i możliwość ich kompletnego drukowania sprawia, że podawane wiadomości są prawdziwe, obiektywne, pomagają człowiekowi oderwać się od niewiedzy, uprzedzeń; zewnętrzna i wewnętrzna zawartość w sensie ogólnym i wyznaniowym oddziałuje na świadomość społeczną[8].

Fachowość i doświadczenie zawodowe redaktorów decyduje o kształcie i poczytności redagowanych pism. Dobra znajomość kręgu czytelniczego pisma, którym w przypadku Kościoła są jego wyznawcy i osoby zainteresowane, pozwala precyzyjnie określić preferowane treści, więź emocjonalną z wyznaniem, zajmowane miejsce w społeczności i potrzeby uczestnictwa w życiu religijnym. Umożliwia też porównanie opinii i poglądów, a przede wszystkim zabiega o dogmatyczny i eklezjalny wymiar zgodny z założeniami reprezentowanego Kościoła.



[1] M. Stapowicz, Cechy formalne czasopism internetowych w odniesieniu do analogicznych publikacji drukowanych, Warszawa 2000, s. 5-8.

[2] O mediach i języku, W. Pisarek (red.), Kraków 2007, s. 41.

[3] Opracowano na podstawie: www.luteranie.pl (2012.09.10).

[4] A. Godfrejów-Tarnogórska (oprac.), Diakonia Polska. Katalog 2009, D. Lukas (red.), Warszawa 2009.

[5] Opracowano na podstawie materiałów promocyjnych: Ludzie to Boża metoda wydawanych przez CME.

[6] M. Nieć, Komunikowanie społeczne…, dz. cyt.,   s. 240-250.

[7] R. Kowalczyk, Media lokalne w Polsce, Poznań 2008, t. 1, s. 379-389.

[8] W. Chorązki, Polskie media lokalne i sublokale 1989-1999, ZP 1999, nr 1/2, s. 59-63.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz