sobota, 2 października 2021

Prasa ewangelicka (luterańska)

Autorzy hasła „ewangelickie czasopisma” w Encyklopedii katolickiej, ks. W. Gastpary i Maria Kunowska-Porębna, uważają, że są to „periodyki wydawane dla duchowieństwa i wiernych Kościołów ewangelickich (ewangelicko-augsburskiego i ewangelicko-reformowanego) przez instytucje kościelne i zborowe w celach informacyjnych, duszpasterskich, oświatowych i wychowawczych”[1]; podają również w zarysie historię prasy obu Kościołów począwszy od pierwszych inicjatyw wydawniczych w XVII w. do II połowy XX w. oraz ich problematykę.

O religijnym charakterze czasopisma decyduje rodzaj stosowanego nazewnictwa w tytule i treści oraz instytucja sprawcza i adresat. Obecny podrozdział koncentruje się wokół zagadnień związanych z czasopiśmiennictwem sensu stricto ewangelickim, to jest luterańskim. Do końca XX w. jedynie Encyklopedia katolicka zamieściła krótką definicję czasopisma ewangelickiego wraz z historią[2]

Dla dalszej refleksji nad terminologią ważne jest zwrócenie uwagi na miejsce Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP, jego mniejszościowy, diasporyczny charakter, osobowość prawną regulowaną wewnętrznie przez Zasadnicze Prawo Wewnętrzne[3] i zewnętrznie – ustawą pomiędzy Kościołem a Państwem[4]. Władzą ustawodawczą jest Synod Kościoła, a wykonawczą Konsystorz, a na czele Kościoła stoi biskup. Terytorium kraju podzielone jest na 6 diecezji z biskupami diecezjalnymi na czele, przy czym ich jednostką administracyjną jest parafia. W ramach Kościoła działają organizacje, stowarzyszenia i instytucje kościelne, których działalność regulują m.in. statuty.[5] Ewangelicka prasa jest ważnym czynnikiem organizacyjno-ideowym integrującym wyznawców rozproszonych wśród większości religijnej, która wspomaga działanie ewangelizacyjno-misyjne oraz diakonijne Kościoła. W zależności od instytucji sprawczej posiada zasięg ogólnokrajowy, diecezjalny, parafialny, uwarunkowany działalnością właściwych jej agend kościelnych.

      Zjawisko czasopiśmiennictwa ewangelickiego zrodziło się w obrębie Kościoła ewangelickiego w Polsce już w XIX wieku w wyniku przemian historycznych, ogólnospołecznych, rozwoju techniki (Ks. Otto i "Zwiastun Ewangeliczny"). Inicjatorami byli i są duchowni oraz osoby świeckie. Wzmożony ruch na tym polu odnotowano po 1989 roku, tj. w wyniku transformacji ustrojowej. Czasopisma te przekazywały odbiorcom wyznania ewangelickiego (i nie tylko) treści konfesyjne, historyczne, informacyjne. Ze względu na taką zawartość prasę ewangelicką należy zaliczyć do grupy czasopism wyznaniowych.

Prasa ewangelicka to określenie ogólne, obejmujące całościowo czasopisma redagowane i wydawane przez KEA z uwzględnieniem wszystkich agend kościelnych (Wydawnictwo „Augustyna”, PTEw, SKiK, CME, urzędy diecezjalne, parafialne i in.). Czasopisma te to grupa wydawnictw ciągłych o szerokim spektrum tematycznym, których profil jest uzależniony z jednej strony od zasad konfesyjnych, a z drugiej strony od potrzeb religijnych wyznawców, uwzględniających aktualne warunki życia społecznego, politycznego, kulturalnego.

Czasopisma ewangelickie to także zespół publikacji cyklicznych, przeznaczonych dla określonych wyznaniem czytelników, co zaznacza się w tytule lub podtytule, artykułach programowych i konfesyjnych, sposobie ujęcia myśli, strukturze, grafice, słownictwie, a które zakładają również wywołanie zmiany postawy życiowej u odbiorcy.

Zasadniczymi cechami ewangelickich wydawnictw periodycznych różnicującymi je z podobnymi wydawanymi przez pozostałe Kościoły są:
(1) częstotliwość ukazywania się (dwutygodnik, miesięcznik, dwumiesięcznik, kwartalnik, rocznik),
(2) charakter czasopisma (społeczno-religijny, luterański),
(3) ogólnodostępność dla wyznawców KEA i osób zainteresowanych,
(4) niekomercyjność,
(5) zaangażowanie ekumeniczne;
(6) brak zaangażowania politycznego, ale akcentowanie patriotyzmu lokalnego i ogólnonarodowego,
(7) niezależność (współpracuje ze wszystkimi agendami kościelnymi i pozakościelnymi działającymi na terenie objętym zainteresowaniem danego czasopisma).

Z uwagi na to, iż w Polsce przeważa wyznanie rzymskokatolickie i prasa tego Kościoła jest najliczniej reprezentowana, zdefiniowanie cech prasy ewangelickiej jest ważne i pozwala wyodrębnić omawianą grupę z ogółu środków masowego przekazu oraz traktowanie jej jako pełnowartościowego narzędzia komunikacji społecznej Kościoła. Wyróżnienie to ma również znaczenie praktyczne, pozwala wskazanemu Kościołowi realizować misyjno-ewangelizacyjne zadania, co ma szczególne znaczenie w sytuacji rozproszenia terytorialnego wyznawców. Podkreślić należy rolę słowa drukowanego jako jeden ze sposobów realizacji posłannictwa w społeczeństwie. Prasa ewangelicka na przestrzeni dziejów przechodziła liczne przeobrażenia. Sytuacja społeczno-polityczna po 1989 r. nałożyła na prasę mniejszości wyznaniowej szczególną odpowiedzialność wobec odbiorców, co widoczne jest na przykładzie „Zwiastuna Ewangelickiego”. Twórcze uczestniczenie w przemianach decyduje o atrakcyjności i randze pisma, co wymaga od redaktorów zaangażowania, ciągłego osobistego rozwoju oraz doskonalenia warsztatu pracy.



[1] W. Gastpary, M. Kunowska-Porębna, Ewangelickie czasopisma, EK, t. 4, szp. 1389.

[2] W. Gastpary, M. Kunowska-Porębna, Ewangelickie…, dz. cyt., szp. 1389.

[3] Zbiór przepisów prawnych Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP. Bielsko-Biała 2000 ze zmianami.

[4] Ustawa z dnia 13 maja 1994 r. o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP, Dz. U. 1994, nr 73, poz. 323 ze zmianami.

[5] Zob.: J. Szarek, J. Gross, Struktura oraz życie współczesne Kościoła, [w:] Świadectwo wiary i życia. Kościół luterański w Polsce wczoraj i dziś, J. Below, M. Legendź (red.) Bielsko-Biała 2004, s. 8-31.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz