Istotnym problemem badawczym jest ustalenie ogółu ewangelickich tytułów prasowych funkcjonujących na terenie RP w XXI w., ponieważ Kościół Ewangelicko-Augsburski nie prowadzi ich rejestru, a po 1989 r. nastąpił wyraźny ilościowy rozwój prasy ewangelickiej. Dlatego też przeprowadzona poniższa klasyfikacja jest tylko próbą usystematyzowania ogółu ukazujących się tytułów oraz tych, które z pewnych przyczyn zaprzestano wydawać, a mogą służyć jako przykład. Analiza polskich publikacji prasoznawczych wskazuje istnienie szeregu kryteriów stosowanych w typologii prasy, opracowanych m.in. przez S. Dzikiego i Aleksandrę Garlicką[1].
Typologia prasy w ujęciu S. Dzikiego oznacza „systematyzujący
zabieg, którego celem jest fizyczne wyodrębnienie (wyróżnienie) z ogólnej grupy
wytworów drukowych szczegółowych podgrup (wydawnictw zwartych ciągłych,
periodyków, czasopism specjalnych oraz czasopism treści ogólnej czyli prasy) i
opisanie ich zewnętrznej struktury (poprzez porównywanie wyodrębnionych podgrup
według ich cech) jako zjawiska widzianego przede wszystkim oczyma bibliografa”[2]. Podane
kryteria podziału prasy wśród dziewięciu grup na ósmym miejscu wymieniają „prasę
związków wyznaniowych”. W jej obrębie autor wyróżnia dwie podgrupy dotyczące
prasy katolickiej zależnej i niezależnej od władzy kościelnej, prasę o orientacji
ekumenicznej, prasę związków wyznaniowych o orientacji chrześcijańskiej (wszystkie
Kościoły, w tym również Kościół Ewangelicko-Augsburski) i niechrześcijańskiej, oraz
zrzeszeń religijnych (oprócz Kościoła rzymskokatolickiego, którą wcześniej
potraktował oddzielnie)[3]. Autor
opracował również zestaw trzynastu uniwersalnych kryteriów odnoszących się do
prasy; są to:
(1) status organizacyjno-instytucjonalny,
(2) spełniane funkcje,
(3) treść,
(4) odbiorca,
(5) zasięg,
(6) częstotliwość,
(7) nakład,
(8) status
prawny,
(9) status ekonomiczny,
(10) język,
(11) format i objętość,
(12) cena
(13) sposób powielania[4].
Niemieckojęzyczna literatura przedmiotu podaje, iż prasa ewangelicka
służy do ukierunkowanego wyznaniowo kształtowania poglądów, obejmuje wszystkie konfesyjno-kościelne
czasopisma o wyraźnie ewangelickim charakterze. Na gruncie polskim brak
publikacji zajmującej się omówieniem powyższego zagadnienia. Po raz pierwszy
Gerhard Kauffmann i August Hinderer w Handbuch
der evangelischen presse[5] w
okresie międzywojennym opisali stan ewangelickiej prasy w Niemczech, jak
również opracowali jej wewnątrzkościelną typologię. Focko Lüpsen, założyciel
tygodnika „Unsere Kirche” i biuletynu
informacyjnego „Evengelische Welt”, przedstawił w 1950 r. typologię
istniejących wówczas periodyków, w której zastosował kryteria według zawartości
publicystyczno-funkcyjnej prasy[6].
Typologia prasy ewangelickiej w Polsce na przełomie XX/XXI wieku przedstawia
się następująco:
2.
Czasopisma urzędowe i informatory („BIK – Biuletyn
Informacyjny Kościoła”, „SF – Serwis Faksowy KEA”),
3. Czasopisma
kościelne, tożsame z ich zasięgiem:
· diecezjalne, dotyczą z reguły jednej diecezji, sporadycznie przekraczają jej granice („Ewangelik” – kwartalnik diecezjalny diecezji katowickiej, „Diaspora” – diecezja pomorsko-wielkopolska, „Rocznik Diecezjalny” – diecezja wrocławska),
· czasopisma parafialne, których zasięg ogranicza się do jednej parafii i jej filiałów („Wiadomości Wyższobramskie” – PEA w Cieszynie wraz z filiałami w Bażanowicach, Hażlachu, Marklowicach, Puńcowie), „Posłaniec” – Międzyrzecze, „Rybak” – Radom, „Nasza Gazetka” – Goleszów),
· informatory parafialne („Ewangelik Opolski” – Opole, „Informator Parafialny” – Katowice, „Informator Parafialny” – Gliwice, Pyskowice).
4. Czasopisma
społeczno-kulturalne („Myśl Protestancka”, „Słowo i Myśl”),
5. Czasopisma
misji wewnętrznej („Warto”, obecnie tylko wersja elektroniczna),
6. Czasopisma
duszpasterstw środowiskowych („Wiara i Mundur”),
7. Czasopisma
dla dzieci i młodzieży („Przyjaciel Dzieci” dodatek do „Zwiastuna
Ewangelickiego”, „F1 – pierwsza pomoc”),
8. Czasopisma
ekumeniczne („Studia i Dokumenty Ekumeniczne”).
W odniesieniu do typologii prasy ewangelickiej przydatne będą kryteria
podane przez S. Dzikiego[7], które
pozwalają porządkować klasyfikowany materiał prasowy ewangelików pod względem instytucjonalno-funkcjonalnym
i treściowym uwzględniającym krąg odbiorców oraz zasięg, w którym na uwagę
zasługują:
Kryteria spełnianych funkcji:
· publicystyczne („Przegląd Ewangelicki”),
· społeczno-kulturalne („Myśl Protestancka”),
· naukowe („Rocznik Teologiczny ChAT”, „Gdański Rocznik Ewangelicki”, „Studia Humanistyczno-Teologiczne”)
Zakres tematyczny:
· religijno-społeczny („Zwiastun Ewangelicki”),
· społeczno-kulturalny („Myśl Protestancka”),
· misyjno-ewangelizacyjny („Warto”),
· ekumeniczny („Studia i Dokumenty Ekumeniczne”).
Częstotliwość ukazywania się:
· miesięczniki („Wiadomości Wyższobramskie”),
· dwumiesięczniki („Wiara i Mundur”)
· kwartalniki („Ewangelik”, „Przegląd Ewangelicki”, „Nasza Gazetka”, „Głos Parafialny”, „Luteranin”, i in.),
· półrocznik („Rocznik Teologiczny ChAT”),
· roczniki („Kalendarz Ewangelicki”, „Gdański Rocznik Ewangelicki”, „Rocznik Diecezjalny”)
· nieregularnie, kilka razy w roku („Ewangelik Pszczyński”)
Wydawca:
· wydawnictwo parafialne (Wydawnictwo „Luteranin” w Wiśle, Wydawnictwo „Ewangelik Pszczyński” w Pszczynie)
· stowarzyszenie (PTEw w Poznaniu – „Słowo i Myśl”),
· fundacja (Fundacja Kultury Chrześcijańskiej w Katowicach – „Myśl Protestancka”),
· instytucja kościelna (Instytut Matki Ewy w Katowicach – „Ewangelik”)
· organizacja ekumeniczna (PRE – „Studia i Dokumenty Ekumeniczne”),
· duszpasterstwo środowiskowe (EDW – „Wiara i Mundur”)
Dostępność:
· dostępna w prenumeracie („Zwiastun Ewangelicki”),
· rozprowadzane przez kolporterów parafialnych („Wieści Wyższobramskie”, „Nasza Gazetka”),
· kolportowana przez wydawcę do parafii lub indywidualnych odbiorców w kraju i za granicą, („Słowo i Myśl”, „Zwiastun Ewangelicki”)
Wyróżnić należy jeszcze
wskaźnik techniki druku (drukarnia, kserokopie), obecności na łamach wypowiedzi
obrazowych (czarno-białe, kolorowe, czarno-biała ilustracja, kolorowa
ilustracja, mieszane), statusu ekonomicznego (płatna, darmowa), które pełnią
rolę poznawczą i są istotne w badaniach prasoznawczych, natomiast ze względów
praktycznych istotne znaczenie typologiczne mają wskaźniki dotyczące funkcji,
odbiorcy, zasięgu, częstotliwości, nakładu. W opinii S. Dzikiego wszystkie są
jednakowo ważne i trudno przeprowadzić ich jednoznaczną hierarchizację[8].
[1] S.
Dziki, Wstęp do typologii współczesnej
prasy, Kraków 1989; Tenże, Próba
skonstruowania schematu ogólnej typologii prasy, „Zeszyty Prasoznawcze”
1970, nr 4, s. 5-20; A. Garlicka, Terminologia
polska stosowana w badaniach nad historią czasopiśmiennictwa, [w:] Metody i techniki badawcze w prasoznawstwie,
Warszawa 1969, t. 1, s. 245-269.
[2] S.
Dziki, Próba skonstruowania…, dz.
cyt., s. 6.
[3] S.
Dziki, Wstęp do typologii…, dz. cyt.,
s. 36-37.
[4] Tamże, s. 28-29.
[5] G. Kauffmann, A. Hinderer, Handbuch der evangelischen presse, Leipzig
1929.
[6] F.
Lüpsen, Der Weg der kirchlichen Pressearbeit von
1933 bis 1950, Gütersloh, C.
Bertelsmann, 1950.
[7] Zob.:
S. Dziki, Wstęp do typologii…, dz.
cyt., w różnych miejscach.
[8] Zob.: Tamże, s. 29.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz