Dla określenia przemian dokonujących się pod koniec II połowy XX w. w Europie Środkowo-Wschodniej zastosowano terminu „transformacja”. Pojęcie to nie doczekało się opracowania encyklopedycznego, jedynie Słownik wyrazów obcych podaje łacińskie pochodzenie wyrażenia i tłumaczy je jako „przekształcenie, przemiana” (łac. transformatio).
Walery Pisarek wskazuje zastosowanie tego
słowa w literaturze anglojęzycznej, gdzie angielskie transformation znaczy „przekształcenie”, a transition – „przejście”. Pierwsze jest działaniem świadomego
przekształcania rzeczywistości społecznej a drugie oznacza proces „ewolucyjnego
dostosowywania się (przechodzenia) do zmieniającej się rzeczywistości”.
Cezurą czasową uruchamiającą w Polsce
procesy zmian był maj 1989 r., kiedy nastąpił upadek komunizmu, zaś toczące się
obrady „Okrągłego Stołu” stały się tylko formalnym czynnikiem sprawczym.
Zawarte wówczas porozumienia dotyczyły głównie środków masowego przekazu. Za konieczne
uznano odejście od systemu koncesjonowania działalności prasowej na rzecz
systemu zgłoszeniowego oraz zastąpienie modelu monopolistycznego
pluralistycznym, planowano też nowelizację ustawy o cenzurze i prawie prasowym.
Początkowo przeobrażeniom poddano prasę
związaną z RSW „Prasa-Książka-Ruch”, później również nie związaną z RSW, a
wydawaną przed 1989 r. oraz nowe tytuły prasowe powstałe po „Okrągłym Stole”.
Ryszard Filas prowadził analizę przemian
polskich mediów w piątą, dziesiątą i dwudziestą rocznicę po upadku ustroju
socjalistycznego a wyniki i ustalenia jego badań zostały opublikowane w „Zeszytach
Prasoznawczych”. Media uwolnione od komunistycznego reżimu rozpoczęły okres
intensywnego rozwoju, którym rządziły wolnorynkowe zasady. Badacz zaproponował
periodyzację ponad dwudziestoletniego okresu przemian dokonujących się po 1989
r. we wszystkich środkach przekazu medialnego, którą dla zobrazowania
przedstawiono tabelarycznie (Tab.1).
Tabela 1. Periodyzacja okresu transformacji
w Rzeczpospolitej po 1989 roku
Faza |
Przedział czasowy |
Charakter przemian |
I |
maj 1989 – czerwiec 1991 |
Faza
pionierska I: żywiołowość i
entuzjazm wydawców i nakładców, przekształcanie istniejących tytułów. |
II |
czerwiec 1991–1992 |
Faza
pionierska II: pozorna
stabilizacja, wtórna prywatyzacja, polegająca na przekazywaniu rozproszonych
praw własności tytułów wcześniej sprzedanych lub przekazanych spółdzielniom
dziennikarskim, nowym udziałowcom. |
III |
1993 – sierpień 1994 |
Faza
piracka: walka o rynek mediów,
staranie się o koncesje w atmosferze faktów dokonanych oraz przyznawanie
promes i właściwych koncesji. |
IV |
wrzesień 1994-1996 |
Okres
uporządkowania eteru: zagospodarowanie
rynku po I procesie koncesyjnym, inwazja tygodników niemieckich, podejmowanie
legalnej działalności. |
V |
1997-2000 |
Okres
rozbudowy systemu mediów audiowizualnych: nowy podział rynku mediów, postępująca specjalizacja w wyniku II procesu
koncesyjnego, udział nadawców zagranicznych. |
VI |
2001-2003 |
rosnąca dominacja mediów elektronicznych w warunkach
kryzysu ekonomicznego. |
VII |
2004-2007 |
Faza
wstępna: przebudowa oferty mediów
tradycyjnych, spodziewana inwazja nowych technologii medialnych. |
VIII |
2008 – do nadal |
Faza
realna: konfrontacja mediów
tradycyjnych z nowymi technologiami medialnymi w warunkach spowolnienia
gospodarczego. |
Źródło: R.
Filas, Dwadzieścia lat przemian polskich
mediów (1989–2009) w ujęciu periodycznym, "Zeszyty Prasoznawcze" 2010, nr 3–4, s. 27–54.
Spoglądając na zaproponowaną przez R.
Filasa koncepcję zauważa się występowanie nierównomiernych przeobrażeń. Pierwsze
dwie fazy dotyczyły głównie prasy i uwidoczniło się w nich załamanie istniejącego
rynku prasowego i pojawienie pierwszych debiutów. Następujące później ożywienie
przyniosło nową ofertę czasopism i dzienników, co spowodowało pozorną
stabilizację rynku. Jednak prawdziwa walka o rynek mediów rozpoczęła się po
1994 r. wraz z inwazją wysokonakładowych tygodników i początkowym zauroczeniem
czytelników tą ofertą.
Bogusława Dobek-Ostrowska podaje, że w 1991
r. sądy wojewódzkie rejestrowały około 100 nowych czasopism miesięcznie. Część
z nich przetrwała konkurencję, inne bankrutowały i zawieszano ich działalność.
Na wzmiankowanie zasługuje fakt, iż RSW „Prasa-Książka-Ruch” zlikwidowane w
1990 r. posiadało 244 tytuły prasowe. Dnia 22 marca 1990 r. Sejm uchwalił
ustawę o likwidacji RSW, która ustalała zasady podziału majątku koncernu, zaś 6
kwietnia 1990 premier powołał Komisję Likwidacyjną. Przewidywano dwa sposoby
przekształceń: nieodpłatne przekazywanie tytułów prasowych Spółdzielniom Pracy
Dziennikarzy i sprzedaż tytułów drogą przetargu.
Wraz z nastaniem trzeciej fazy prasa stała się towarem,
który należało sprzedać: upadła wielonakładowa prasa, a jej miejsce zastąpiły setki niskonakładowych
pism. Pozostałe po poprzedniej epoce dzienniki i tygodniki nie zawsze potrafiły
sprostać nowej sytuacji rynkowej, często wewnętrznie toczyły spory, co
utrudniało rozpoczęcie działalności.
Na miesiąc przed czerwcowymi wyborami w
1989 r. ukazał się pierwszy numer „Gazety Wyborczej”, która dzięki rzetelnej
informacji z kraju i zagranicy, ciekawej publicystyce oraz połączeniu gazety
ogólnopolskiej z lokalną (zawierała 13 dodatków regionalnych) zyskała uznanie
czytelników. W tym czasie pojawiły się też pierwsze „kolorowe” czasopisma,
które jednak dopiero później odniosły sukces. Wprowadzenie przez Leszka
Balcerowicza reformy gospodarczej oraz rewolucja na rynku prasowym wywołały
reakcję społeczną w wyniku której, nastąpiło załamanie czytelnictwa gazet, co
szeroko omawia R. Filas podając, że spowodowało to „rozluźnienie kontaktów z
wieloma starymi tytułami”.
Wraz z wejściem w życie ustawy o radiofonii
i telewizji w grudniu 1992 r. dokonywały się zmiany w mediach elektronicznych. Ustawa
stworzyła podstawy prawne pod działalność Polskiego Radia i telewizji
publicznej, umożliwiła też rozwój prywatnych rozgłośni i stacji telewizyjnych. Zaistniała
potrzeba wydawania tzw. „przewodników repertuarowych”, wśród których znaczącą
rolę odgrywały „Tele Tydzień” i „Super TV”, tuż za nimi plasowała się dawna „Antena”.
Wkrótce wkładki telewizyjne stały się nieodłącznym elementem dzienników
ogólnopolskich i regionalnych. Początkowo jednak brak rodzimej oferty powodował
wzrost liczby odbiorców telewizji satelitarnej i filmów wideo.
Początek lat dziewięćdziesiątych XX
stulecia uwidocznił ogólne dążenie do zmiany szaty graficznej istniejących
czasopism (stosowano kolor, liczne zdjęcia, lepszy papier). Z powodu braku
rodzimych nowoczesnych drukarń często drukowano poza granicami kraju. Pojawiły
się też polskojęzyczne wersje zachodnich magazynów kobiecych i młodzieżowych.
Wśród pierwszych czasopism wprowadzonych na rynek polski w latach 1989–1990 były
głównie luksusowe magazyny kobiece („Pani”, „Twój Styl”, „Kobieta i Styl”),
tani „Poradnik Domowy”, ogólnej treści „Sukces”, czy parapsychologiczno-astrologiczny
„Nie z tej ziemi”.
Upadły PRL-owskie pisma młodzieżowe, jak „Razem”,
„Na przełaj”, „Itd.”, „Zarzewie”, a pojawiły się „Popcorn”, „Dziewczyna”, „Brawo”.
Ukazały się też nowe typy prasy do tej pory nieznane polskiemu czytelnikowi,
jak prasa serca – „Kobieta i Mężczyzna”, prasa bulwarowa („Skandale”),
rewolwerowa („Nowy Detektyw”, „Detektyw”), satyryczno-polityczny,
skandalizujący (tygodnik „Nie”). Wraz z pojawieniem się tej prasy
zainteresowanie czytelnicze prasą poważną, tygodnikami społeczno-politycznymi („Tygodnik
Powszechny”, „Tygodnik Solidarność”, „Przegląd Tygodniowy”) zmalało. Wyjątek stanowiła
„Polityka” i „Wprost”. W czołówce dzienników ogólnopolskich znajdowała się „Gazeta
Wyborcza” z siecią dodatków regionalnych, potem sprywatyzowana „Rzeczpospolita”
i „Życie Warszawy”. Na krótko pojawiły się „Glob
Dobek-Ostrowska
B., Przemiana systemu medialnego w Polsce
po 1989 roku, [w:] B. Dobek-Ostrowska (red.), Współczesne systemy komunikowania, Wrocław 1997.
Filas R., Dwadzieścia lat przemian polskich mediów
(1989-2009) w ujęciu periodycznym, „Zeszyty Prasoznawcze” 2010, nr 3-4, s.
27-54.
Filas R., Dziesięć lat przemian mediów masowych w
Polsce (1989-1999), „Zeszyty Prasoznawcze” 1999, nr 1-2, s. 31-58.
Filas R., Pięć lat przemian mediów masowych w Polsce –
bilans wstępny, „Zeszyty Prasoznawcze” 1994, nr 1-2, s. 57-66.
Grajewski A.,
Bitwa o prasę. Krótki zarys likwidacji
koncernu prasowego RSW, „Więź”
1992, nr 11, s. 43-60.
Habielski R.,
Polityczna historia mediów w Polsce w XX
wieku, Warszawa 2009.
Kolasa W.M., Prasa
Krakowa w dekadzie przemian 1989-1998. Rynek-polityka-kultura, Kraków 2004.
Lindner J., Nadzieje i porażki. Dzieje prasy w woj.
pomorskim po 1989 roku, Toruń 2011.
Pisarek W., Transformacje komunikacji społecznej w
drugie połowie XX wieku, „Zeszyty Prasoznawcze” 2004, nr 1, s. 18.
Słownik 3w1 wyrazów obcych, synonimów,
frazeologiczny, Warszawa 2010.
Sonczyk W., Media w Polsce. Zarys problematyki,
Warszawa 1999.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz