piątek, 28 kwietnia 2023

Podstawowe źródła doktryny luterańskiej. Cz. 1

 1. Księgi symboliczne i chrześcijańskie symbole wiary

Historia Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego sięga wieku XVI, tj. okresu Reformacji. W tym czasie formułowano główne pisma wyznaniowe luteranizmu, które zostały zawarte w „Zestawieniu nauki Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego” (Corpus Doctrinae). W jego skład wchodzą księgi, których autorami są Marcin Luter i Filip Melanchton. Należą do nich:

„Mały katechizm” i „Duży katechizm” Marcina Lutra z roku 1529,

„Wyznanie augsburskie”, tzw. „Konfesja Augsburska” (Confessio Augustana) oraz „Obrona Wyznania augsburskiego”, tzw. „Obrona Konfesji augsburskiej” (Apologia Confessionis Augustanae) Filipa Melanchtona z roku 1530,

„Artykuły szmalkaldzkie” Marcina Lutra oraz „Traktat o władzy i prymacie papieża” (De postestate et prymatu papae tractatus) Filipa Melanchtona – oba z 1537 r.

Dwuczęściowa „Formuła zgody” (Formula Concordia) z 1577 roku. Część pierwsza krótka, streszczająca (Epitome), część druga szczegółowa, wyjaśniająca (Solida Declaratio).

Księgi te wraz ze starochrześcijańskimi symbolami wiary[1]: apostolskim, nicejsko-konstantynopolitańskim, atanazjańskim w 1580 r. weszły w skład „Księgi Zgody” (Liber Concordia). Wymienione Wyznania wiary zostały sformułowane w pierwszych wiekach. Kościoły poreformacyjne uznały je za symbole wiary, dające zwięzły wykład podstawowych zasad. Podkreślają znaczenie nauki o Trójcy Świętej  „Apostolskie wyznanie wiaty” Luter uważał za objaśnienie planu Bożego. Podzielił je na trzy artykuły: „O stworzeniu”, „O zbawieniu” i „O poświęceniu”, które kolejno mówią o Bogu Ojcu, Synu Bożym Jezusie Chrystusie i o Duchu Świętym. Bóg objawia się człowiekowi w Trójcy Świętej. Atanazjańskie wyznanie wiary dzieli się na dwie części, z których pierwsza mówi o troistości osób Bożych w jedności ich natury. Część druga mówi o dwoistości natury Chrystusa, o której świadczą następujące wydarzenia zbawcze: męka, zmartwychwstanie, wniebowstąpienie Chrystusa, Jego zasiadanie po prawicy Boga Ojca i powtórne przyjście, zmartwychwstanie ciał, sąd, nagroda i kara. W 1984 r. na Europejskim Spotkaniu Ekumenicznym przyjęto dokument, w którym Nicejsko-konstantynopolitańskie wyznanie uznano za  symbol jednoczący podzielone Kościoły, który mimo istnienia różnic daje możliwość wspólnego wyznawania wiary.

Ksiądz prof. Wiktor Niemczyk nazwał te księgi „skarbcem wiary”[2], który w skrócie przedstawia teologiczno-doktrynalny dorobek luteranizmu. Podstawę ewangelickiej teologii stanowi Pismo Święte, któremu Reformacja przywróciła właściwe i naczelne miejsce wśród ksiąg wyznaniowych i symboli wiary. Ksiądz prof. Manfred Uglorz podkreśla, że odczytywanie Słowa Bożego nie może być krępowane ani paraliżowane przez Księgi Wyznaniowe, a „symbole podlegają krytycznej ocenie Pisma”[3].

„Konfesja Augsburska” (skrót: CA) uważana jest za najważniejszą księgę. Po raz pierwszy została odczytana 25 czerwca 1530 cesarzowi Karolowi V (1919-1556) i książętom niemieckim. Składa się z dwóch części:

Część I „Główne artykuły wiary” – składa się z 21 artykułów, które wyrażają naukę zreformowanego Kościoła i według ks. prof. Manfreda Uglorza stanowią „podstawowe credo luteranizmu”[4].

Część II „Artykuły, w których się rozpatruje zniesione nadużycia” – to 7 artykułów prezentujących stanowisko Filipa Melanchtona wobec nadużyć w ówczesnym Kościele.

Zawarta w Konfesji nauka ma charakter chrystocentryczny. Opiera się na reformacyjnych zasadach solus Christus oraz sola Scriptura. Według tego schematu uporządkowane są tam artykuły wiary. Pierwszy traktuje o Bogu w trzech osobach (Ojciec, Syn i Duch Święty). Trzeci omawia boską i ludzką naturę Syna Bożego, Jezusa Chrystusa. Pomiędzy nimi umieszczono artykuł 2 „O grzechu pierworodnym”, który wskazuje na człowieka, który po upadku Adama rodzi się z grzechem, skazującym go na śmierć i potępienie. Po czym następuje artykuł 4 „O usprawiedliwieniu” przez wiarę, z łaski, przez wzgląd na Chrystusa (propter Christum). Kolejny 5 artykuł „O służbie Kościoła” rozpoczyna omawianie egzystencji ludzkości wszczepionej w Chrystusa, przez wiarę dostępującej odpuszczenia grzechów i usprawiedliwienia, gromadzącej się w Kościele, w którym, jak pisze Filip Melanchton, „Sakramenty i Słowo są skuteczne ze względu na ustanowienie i nakaz Chrystusowy”[5].

 


[1] Podaję za: K. Karski, Apostolski skład wiary. Atanazjański skład wiary. Nicejsko-konstantynopolitański skład wiary. w: T. Gadacz, B. Milerski (red. nauk.), Religia. Encyklopedia PWN. T.1. Warszawa 2001, s. 298-299. 377; T.7., Warszawa 2003, s. 275

[2] W. Niemczyk, Teologia ksiąg wyznaniowych, w: Księgi wyznaniowe Kościoła Luterańskiego, Bielsko-Biała 1999, s. 19

[3] M. Uglorz,  Luterańskie księgi wyznaniowe, w: Księgi wyznaniowe… dz. cyt., s. 13

[4] M. Uglorz, Od samoświadomości do świadectwa wiary, Warszawa 1995, s. 123

[5] Wyznanie augsburskie, w: Księgi wyznaniowe… dz. cyt., s. 145

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz