sobota, 6 maja 2023

Podstawowe zasady doktryny luterańskiej cz. 2

Reformacyjne zasady

Luterańska refleksja teologiczna opiera się na czterech pryncypiach, którym Reformacja przywróciła należną rangę w dogmatyce. Są to:
jedynie Pismo (sola Scriptura),
tylko Chrystus (solus Christus),
tylko łaska i tylko wiara (sola gratia et fide),
 tylko Słowo (solum verbum).

Zasada „jedynie Pismo” w okresie Reformacji stała się zasadą formalną Kościoła. W luteranizmie Pismo Święte uważane jest za jedyne źródło prawd wiary, które jest normą miarodajną, normującą (norma normans), której podlegają wszystkie normy kościelne ustanowione, będące wyznacznikami tożsamości konfesyjnej (norma normatae). „Formuła zgody” uznaje, że „tylko Pismo Święte jest jedynym sędzią, normą i regułą jako kryterium, według którego powinny być ustalone i ocenione wszystkie nauki”[1]. Przeciwstawiono ją katolickiej zasadzie jedności Pisma Świętego i Tradycji.

Jezus Chrystus jako jedyny pośrednik między Bogiem a człowiekiem nadaje sens objawieniu Bożemu. Przez swoje narodzenie, śmierć i zmartwychwstanie okazał się prawdziwym Synem Bożym, który wyjednał człowiekowi zbawienie. Stąd zasada „tylko Chrystus” koncentruje wykład Pisma Świętego wokół osoby Jezusa. Słusznie zauważa ks. prof. Manfred Uglorz, że „Chrystus wypełnia przestrzeń pomiędzy Bogiem a człowiekiem i w Chrystusie skupiają się wszelkie myśli o objawionym Bogu i o Jego zbawczej woli wobec człowieka”[2]. Dla Marcina Lutra Chrystus był podstawowym artykułem wiary, a do zadań Kościoła należy głoszenie Ewangelii i prowadzenie człowieka do Chrystusa[3].

Usprawiedliwienie człowieka odbywa się bez udziału jego własnych zasług, lecz ze względu na Chrystusa, z łaski przez wiarę. Wiąże się z dwoma luterskimi zasadami „jedynie łaska” i „jedynie wiara”. Zawarta została w czwartym artykule Konfesji Augsburskiej, w którym napisano: „ludzie (…) bywają usprawiedliwieni darmo dla Chrystusa przez wiarę, gdy wierzą, że są przyjęci do łaski i że grzechy ich są odpuszczone dla Chrystusa, który swoją śmiercią dał zadośćuczynienie za nasze grzechy.”[4] Zasada „jedynie wiara” wyklucza dobre uczynki z aktu usprawiedliwienia grzesznika (należy zaznaczyć, że uczynki są owocem wiary i wiara nie może bez nich istnieć).

Zasada reformacyjna „jedynie Słowo” realizuje się przez środki łaski (Słowo i Sakramenty) przez które działa Duch Święty. Jedynie wówczas Słowo Boże ma moc oddziaływania na człowieka i sprawiania, że zbawcze dzieło Chrystusa zostanie przez niego przyjęte. Wówczas Bóg poczytuje człowieka za sprawiedliwego, w Słowie i Sakramencie go pokrzepia i daje przebaczenie. Od tej chwili chrześcijanin prowadzi życie zarówno grzesznika, jak i sprawiedliwego (simul iustus et peccator). Łaska Boża objawia się więc w Słowie i Sakramentach, ustanowionych przez Boga, jak podaje Konfesja Augsburska „są skuteczne ze względu na ustanowienie i nakaz Chrystusowy”[5].

Kościół Ewangelicko-Augsburski w przeciwieństwie do Kościoła rzymskokatolickiego uznaje tylko dwa sakramenty (Chrzest Święty i Komunia Święta). Teolog luterański, ks. Jan Motyka podaje następującą definicję „sakramentu”: „to obrządek święty, przez samego Jezusa Chrystusa ustanowiony, w którym pod widzialnymi znakami otrzymujemy niewidzialną łaskę Bożą”[6]. Z definicji wynika, że sakrament posiada trzy znamiona, które nadają mu cechy aktu kościelnego. Tylko dwa wymienione wyżej sakramenty posiadają te znamiona. Publicznie udzielać Sakramenty i zwiastować Słowo Boże mogą tylko osoby odpowiednio przez Kościół powołane (CA, XIV). Zgodność w nauce Ewangelii i udzielaniu Sakramentów świadczy o istnieniu jedności Kościoła, który jest „zgromadzeniem świętych, w którym się wiernie naucza Ewangelii i należycie udziela Sakramentów” (Konfesja Augsburska, art. VII). Zadaniem tak rozumianego Kościoła jest troska o prowadzenie ludu Bożego do zbawienia w Chrystusie i udział każdego wierzącego w misji Bożej na ziemi.

Rolę praktyczną dla ewangelicyzmu spełniają „Mały i Duży katechizm” (1529) Marcina Lutra, które są najstarszymi księgami wyznaniowymi. Ich udział w formowaniu świadomości wyznaniowej jest nieoceniony, definiują i komentują pojęcia religijne, jak również odpowiadają na pytania wyznawców. Luterański teolog, prof. dr hab. Janusz T. Maciuszko nazwał te księgi „elementarzem wiedzy religijnej i zarazem fundamentem wskazań etycznych nakierowanych na Boga – i przez Niego – na innego człowieka”[7]. Poprzez wieki Kościół zawsze podkreślał edukacyjną funkcję katechizmów, które stanowią podstawę katechizacji dzieci i dorosłych.

 



[1] Formuła zgody, w: Księgi wyznaniowe Kościoła Luterańskiego. Bielsko-Biała 1999, s. 398

[2] M. Uglorz, Od samoświadomości. Warszawa 1995, s. 90

[3] J. Motyka, Bóg i my. W kogo i co wierzymy, Ustroń 2004, s. 190

[4] Wyznanie augsburskie, w: Księgi wyznaniowe… dz. cyt., s. 144

[5] Tamże, s. 145

[6] J. Motyka, Bóg i my… dz. cyt., s. 201

[7] J.T. Maciuszko, Założycielskie teksty ewangelicyzmu, w: M. Luter, Mały katechizm. Duży katechizm, Bielsko-Biała 2000, s. 7 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz