Nowe technologie i procesy społeczne
Wynalazki techniczne w XIX w.
zwielokrotniły produkcję przemysłową, zmodernizowano komunikację i łączność.
Zjawiska te sprzyjały migracji ludności, stymulowały rozwój oświaty i
zainteresowanie gazetą, czasopismem, książką. Przemianom społecznym i gospodarczym
towarzyszyły spory ideologiczne.
W
wyniku wojny napoleońskiej zostało utworzone Księstwo Warszawskie (1807-1815) z
Warszawą jako stolicą, które następnie przekształcono w Królestwo Polskie
(1815-1918) podporządkowane Rosji i poddane intensywnej rusyfikacji. Podobnie
ciężkie doświadczenia przeżywali Polacy pod zaborem pruskim, którego władze po
zjednoczeniu Niemiec zwiększyły ucisk germanizacyjny, a okres Kulturkamftu
przyniósł dalsze cięższe jeszcze doświadczenia. Inaczej przedstawiała się
sytuacja w zaborze austriackim. Przegrana wojna austriacko-pruska doprowadziła
w 1867 r. do utworzenia Cesarstwa Austro-Węgierskiego. Upadek monarchii
austriackiej przyczynił się do uzyskania większej autonomii na ziemiach
polskich. Liberalizacja cenzury sprzyjała rozwojowi oświaty i kultury na
terenie Galicji, którego centrum mieściło się w Krakowie.
Polskie drukarstwo prasowe w XIX stuleciu
Rozwój drukarstwa na ziemiach
polskich w omawianym okresie implikowały sytuacja polityczno-gospodarcza w
Europie i kraju, wynalazki techniczne zastosowane w drukarstwie. Oblicze
dziewiętnastowiecznego drukarstwa w Europie zmieniło się na skutek wynalazku maszyny papierniczej, wytwarzającej
ciągłą wstęgę papieru (1799) i udoskonaleniu technologii jego produkcji,
skonstruowaniu żelaznej (1800), pośpiesznej (1811) i rotacyjnej (1835) prasy
drukarskiej, skonstruowaniu maszyny do odlewania czcionek (1852), wynalezieniu
urządzenia do mechanicznego składu tekstu, tzw. linotypu (1886), wynalezieniu
heliograwiury (1878) i rotograwiury (1890), skonstruowaniu maszyny do druku
offsetowego (1904). Zmieniały się też techniki ilustrowania tekstów: obok
drzeworytu i miedziorytu w XIX w. pojawił staloryt, litografia i fotochemigrafia.
Modernizacja przemysłu drukarskiego i zastosowanie nowych technik druku
spowodowały zwiększenie ilości produkowanych książek, obniżyły ich cenę,
upowszechniły dostępność.
Rozwój transportu, szczególnie kolei
przyśpieszył przesyłanie i kolportaż wyprodukowanych książek i czasopism. Dla
rozwoju czasopiśmiennictwa ogromne znaczenie posiadało wynalezienie telegrafu i
telefonu, co umożliwiło sprawne przekazywanie informacji prasowych, kontakty
pomiędzy wydawcami, księgarzami i drukarzami. Trzeba podkreślić, że w
porównaniu z XVIII w., zmiany dokonały się na wszystkich płaszczyznach druku,
kolportażu książek i czasopism.
U progu XIX w. polskie drukarstwo
funkcjonowało jako manufaktura wyposażona w przestarzałe maszyny (dobre było
jedyne wyposażenie w czcionki – w Warszawie działały dwie odlewnie czcionek). Druk
książek, gazet i czasopism odbywał się na tych samych maszynach, dopiero II
połowa XIX w. przyniosła modernizację nielicznych drukarń. Sprowadzane z
zagranicy maszyny zwiększały kilkakrotnie wydajność druku, np. pierwszą maszynę
pospieszną zakupiono w 1850 r. dla oficyny drukującej „Kuriera Warszawskiego”.
Duże
zainteresowanie „Kurierem Warszawskim” spowodowało kolejną modernizację
oficyny. Park maszynowy powiększono o maszynę Bauera napędzaną silnikiem
gazowym, co zwiększyło wydajność druku do 3000 arkuszy na godzinę. Drukarnia ta
w 1878 r. jako pierwsza zastosowała do druku gazet maszyny rotacyjne o
wydajności 8-10 tysięcy egzemplarzy na godzinę. Końcem stulecia działały tam
już trzy takie maszyny. Podobną
reorganizację przeprowadził Józef Unger (1817-1874) w drukarni, która od 1859
r. zajmowała się wydawaniem „Tygodnika Ilustrowanego”. Prężnie działający
drukarz urządził i dobrze wyposażył drzeworytnię, do której sprowadzał z
zagranicy specjalistów, dzięki którym
doświadczenie nabywali rodzimi pracownicy. Pracownia J. Ungra skupiła wybitnych
artystów, którzy ilustrowali wydawnictwa, jak: Juliusz Kossak (1824-1899), Jan
Felis Piwarski (1794-1859), Kazimierz Wójcicki (1807-1879), Jan Styfi (1839-1921).
W II połowie XIX wieku w Warszawie
działało kilka nowoczesnych zakładów poligraficznych, jak: Zakłady Drukarskie i
Odlewnia Czcionek Samuela Orgelbranda i Synów, Zakład Drukarski Stanisława Jana
Strąbskiego, firma Gebethner i Wolf. Zróżnicowanie drukarstwa polskiego było
ogromne, determinował go status własnościowy, wyposażenie, możliwości
finansowe, położenie geograficzne, w szczególności zaś działania zaborców
decentralizujących drukarstwo i prasę. W każdym z trzech zaborów istniały
odmienne warunki polityczne, gospodarcze, cywilizacyjne do których przemysł
drukarski i rynek prasowy musiał się dostosować. Podejmowanie wspólnych
inicjatyw wydawniczych utrudniały wydarzenia polityczne, istnienie granic
między zaborami i ograniczenie swobód oraz represje. Od prasy oczekiwano nie
tyle funkcji informacyjnej, opiniotwórczej, co funkcji kompensującej brak
narodowości i rodzimej edukacji. Na rozwój czasopism wpływała również
specjalizacja, gdzie obok prasy ogólnoinformacyjnej pojawiały się czasopisma
poświęcone konkretnym dziedzinom wiedzy które, ukazywały się w większych
aglomeracjach każdego z trzech zaborów, jak: Warszawa, Wilno, Lwów, Poznań.
Do oficjalnie wydawanych w Warszawie
na początku XIX w. czasopism informacyjnych („Gazeta Warszawska”, „Gazeta Korespondenta
Warszawskiego i Zagranicznego”), w 1818 r. dołączyły kolejne wydawane przez B.
Kicińskiego: „Gazeta Codzienna Narodowa i Obca”, ukazująca się sześć razy w
tygodniu w dużym formacie oraz „Orzeł Biały” – pismo o profilu
patriotyczno-narodowym w treść którego, cenzura często ingerowała, co podawano
do publicznej wiadomości. Kiedy w 1820 r. nakazano zamknąć czasopismo,
redaktorzy założyli „Kurier Warszawski”, gazetę informacyjną dla ogółu
czytelników, która przetrwała prawie 120 lat.
Liczba gazet ogólnoinformacyjnych
wydawanych w Warszawie stale wzrastała. Pismem o charakterze humanistycznym był
„Pamiętnik Warszawski” (1815-1823), encyklopedycznym – „Biblioteka Polska”
(1825-1826), miesięcznikiem naukowo-literackim – „Biblioteka Warszawska” (1841-1914).
Szata graficzna tych czasopism była skromna, przypominały raczej książkę, nie
posiadały ilustracji. W latach 1815-1830 w Warszawie ukazywało się tylko 7 gazet,
natomiast w latach 1840-1843 odnotowano już 20 tygodników i miesięczników,
poświęconych różnym dziedzinom życia. W chwili wybuchu Powstania Styczniowego w
1863 r. ukazywały się 23 tytuły prasowe tajnie, 35 – oficjalnie. Po klęsce na
skutek wzmożonej rusyfikacji i cenzury ilość wydawanych czasopism spadła do 18,
by w kolejnych latach 1864-1885 ponownie wzróść do 72.
„Kurier Warszawski”, „Kurier Codzienny”, „Gazeta
Polska” należały w omawianym okresie do najpoczytniejszych gazet codziennych
ukazujących się w Warszawie. „Kurier Warszawski” osiągał nakład
25000 egzemplarzy, „Kurier Codzienny” – 9000. Wśród tygodników w 1896 r.
najważniejszą rolę odegrał „Tygodnik Ilustrowany” o nakładzie 11000
egzemplarzy. Przykładowo w 1864 r. w języku polskim ukazywało się 83, w 1884 –
230, 1896 – 355 periodyków.
W zaborze pruskim ośrodkiem
wydawniczym był Poznań, gdzie działania prewencyjne przebiegały łagodnie, z
tego względu tamtejsza prasa mogła zawierać rzetelne informacje z terenu trzech
zaborów i z zagranicy o widocznym zróżnicowaniu ideologicznym, pełnym otwartych
polemik. Rolę informacyjną pełniły „Gazeta Wielkiego Księstwa Poznańskiego”
(1815-1865) oraz „Gazeta Południowo Pruska” (1794-1086) przemianowana w 1806 r.
na „Gazetę Poznańską” wydawaną do 1815 roku. Za pierwsze polskie ilustrowane pismo uznaje się „Przyjaciela
Ludu” (1834-1849). W Poznaniu ukazujące się również: „Orędownik Naukowy” (1840-1846),
„Tygodnik Literacki” (1838-1845). Wraz z upadkiem Powstania Styczniowego w 1863
r. zakończył się okres względnej niezależności prasy, suwerenność zachowała
jedynie prasa emigracyjna, której głównym ośrodkiem był Paryż.
Przełom wieków okazał się jeszcze
bardziej liberalny dla rozwoju polskiej prasy: w 1905 r. zniesiono cenzurę
prewencyjną. Krótko przed wybuchem I wojny światowej w zaborze rosyjskim
ukazywało się do
Podany wyżej ogólny zarys historii
czasopiśmiennictwa na ziemiach polskich w XIX w. i na początku XX w. wskazuje
istnienie całego szeregu implikacji spowodowanych utratą niepodległości a
wpływających na rozwój prasy. Mimo istnienia niekorzystnych warunków widoczny
był wzrost liczby tytułów. Wzrost wymagań czytelniczych prowadził do
podwyższania poziomu periodyków, poszerzania tematyki, konstytuowania się
specjalizacji.
W tych warunkach geopolitycznych
dziewiętnastowiecznej Polski pojawiło się też pierwsze luterańskie czasopismo
„Zwiastun Ewangeliczny”, o którym będzie jeszcze mowa w dalszych częściach. Najogólniej,
„Zwiastun Ewangeliczny” to pismo religijne założone przez ks. Leopolda Marcina
Otto. W latach 1919-1921 ukazywał się pod tytułem „Ewangelik”. We wrześniu 1921
r. przywrócono poprzedni tytuł „Zwiastun Ewangeliczny”. Kolejna zmiana tytułu
nastąpiła w kwietniu 1939 r. na „Zwiastun Ewangelicki”. W okresie powojennym
jeszcze trzykrotnie dokonywano zmiany tytułu. W 2000 r. czasopismo przyjęło
tytuł przedwojenny „Zwiastun Ewangelicki”.
Buzek A., Śląskie czasopisma ewangelickie, „Kalendarz Ewangelicki” 1964, s. 105-110.
Encyklopedia odkryć i wynalazków, K. Jezierska (red.), Warszawa 1990.
Historia prasy polskiej. T. 1, Warszawa 1976.
Kieniewicz S., Historia Polski 1795-1918, Warszawa 1983.
Polewski J., Historia powszechna 1871-1918. T. 5. Warszawa 1967.
Sowiński J., Polskie drukarstwo, Wrocław 1988.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz